اخذ مجوزهای ساخت بنا یکی از مهمترین مراحل در احداث این نوع پروژهها محسوب میشود و بدون داشتن آن نمیتوان به صورت قانونی شروع به ساخت و ساز نمود. افرادی که بدون داشتن جواز ساختمان شروع به ساخت کنند از طرف قانون متحمل جریمههای نقدی و گاهی نیز تخریب پروژه میشوند. لذا بهتر است پیش از شروع عملیات تخریب سازهها، مالکان یا نمایندگان آنها باید نسبت به اخذ مجوز ساخت بنا اقدام کنند. برای این کار هم مراجعه به شهرداری یا دهیاری که مرجعی صدور پروانه ساخت به حساب میآیند، لازم میباشد که بعد از طی کردن مراحل قانونی بتواند مجوز مربوطه را را کسب نماید. با توجه به اهمیت دریافت این جواز سعی داریم در این مطلب بفهمیم جواز ساختمان چیست؟
بیشتر بخوانید : اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان
شرکت رویال سازه پایدار
برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه مدت اعتبار گواهی عدم خلاف و همچنین راهنمایی در جهت گواهی عدم خلاف ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.
پروانه یا جواز ساختمان چیست؟
به سند یا مجوز رسمی که از طرف مراجع صدور پروانه ساخت محل بنا برای احداث یک ساختمان صادر میشود جواز یا پروانه ساخت میگویند. طبق این سند، به مالک یا پیمانکاری که نماینده او میباشد، این مجوز داده خواهد شد تا پروژه ساختوساز در یک زمین به اتمام برسد. همچنین این مجوز باید برای انجام تعمیرات اساسی و یا بازسازی یک ساختمان نیز دریافت شود.
در هر صورت همه کارهای مربوط به ساخت و ساز بنا باید برابر ضوابط و قوانین مشخصی شروع شوند و به پایان برسند. طبق این تعاریف میتوان افزود که جهت تعمیر و تغییر جزیی ساختمان همچون ترکیدگی لوله و یا تعویض پنجرههای قدیمی با جدید، نیازی به گرفتن پروانه ساختمان نیست. لذا در مواردی به غیر از موارد فوق انجام هر گونه عملیات ساخت و ساز در یک ملک بدون دریافت جواز ساختمان غیرقانونی خواهد بود.
مقررات مربوط به ساختوساز ساختمانها باید از یک سری استانداردهای معین تبعیت کنند که همگی برای اطمینان از ایمنی مالکین فعلی یا بعدی این ساختمانها تنظیم شدهاند.
بیشتر بخوانید : برگه تعهد نقشه های تاسیساتی مکانیکی
زمان مناسب برای دریافت جواز ساختمان چیست؟
نکته ای که پیش از همه باید ذکر شود، این میباشد که همه ی پروژههای ساخت و ساز ملک و یا نوسازی نیاز به جواز ساختمانی نخواهند داشت. برخی موارد از جمله تعمیرات ساده ساختمانی به دست پیمانکاران یا خود صاحب خانه و بدون درخواست مجوز ساخت انجام خوهد شد ولی پروژههایی که در آن تغییرات زیاد و اضافه کردن بنا صورت گیرد، باید از شهرداری درخواست جواز ساختمان نمود. اگر این تغییرات را به دست پیمانکار بسپارید، اداره و طی نمودن مراحل و حتی هزینههای صدور پروانه ساخت و مجوز ساخت به عهده او میباشد اما اگر خود مالک اقدام نماید، باید از شهرداری همان منطقه درخواست مجوز ساخت کند. نکته ای که باید مد نظر قرار دهید این است که بعضی از تغییرات ساختمانی جهت ساخت و ساز نیاز به تاییدیه متخصص مربوطه دارند، همچنین الزامات و نکات مربوط به مجوز ساخت در هر منطقه ای به صورت جداگانه تعیین خواهد شد که برای درخواست و صدور مجوز در ساخت و ساز باید به شهرداری منطقهی مورد نظر مراجعه نمایید، چرا که بعضی از مناطق برای کوچکترین تغییرات، حتی حیاط سازی به مجوز ساخت نیاز دارند که برای اطمینان خاطر در ساخت و ساز و تغییرات… می توان با شهرداری منطقه خود ارتباط برقرار کرد.
تفاوت پروانه ساخت و جواز ساختمان چیست؟
اگر می خواهید بدانید که فرق بین پروانه و جواز ساختمان چیست، باید بگوییم که مجوز ساخت کلیه مراحل اداری میباشد که به دریافت پروانه ساخت منجر خواهد شد، به عبارتی هیچ تفاوتی در تعریف مجوز ساخت با پروانه ساخت وجود ندشته و روند اخذ پروانه ساخت یا همان مجوز به این صورت است که در ابتدا دستور نقشه صادر خواهد شد و بر اساس دستور نقشه، امور اداری پیش میروند تا نهایتا منجر به صدور پروانه ساخت شود.
بیشتر بخوانید : وام طلا
شرکت رویال سازه پایدار
برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه مدت اعتبار گواهی عدم خلاف و همچنین راهنمایی در جهت گواهی عدم خلاف ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.
جواز ساختمانی شامل چه اطلاعاتی می باشد؟
- مساحت زیر بنای سازه
- تعداد طبقات ساختمان
- نوع اسکلت بنا
- تمامی مشخصات متقاضی صدور پروانه
- شماره پلاک ثبتی ساختمان
- نام مهندسین ناظر بنا
- تاریخ صدور پروانه ساختمان
- کروکی زمین ملک
همچنین مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه ساخت در صفحه اول جواز نوشته میشود که در صورت لزوم قابل تمدید میباشد. ناظر پروژه در حال ساخت نیز موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه میباشد تا مرجع صدور در صورت تخلف از مفاد جواز ساخت از ادامه عملیات جلوگیری کند. رعایت مقررات ملی سازه در ساختمانها الزامی میباشد و اخذ سند مالکیت برای هر واحد مسکونی منوط به ارائه پایان کار به دست ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه است.
بیشتر بخوانید : مدارک اخذ پروانه ساختمانی
نکات مهم دریافت مجوز و پروانه ساخت
- اولین نکته این است که الزامات و نکات موجود در جواز ساختمان گسترده میباشد و برای هر منطقه بهصورت جداگانه تدوین خواهد شد. به همین علت به منظور اطمینان از اطلاعات صحیح باید به شهرداری منطقه خود مراجعه نمایید تا از بروزترین قوانین مطلع شوید. این به این علت است که بعضی از مناطق برای کوچکترین تغییرات احداث سان روف بر روی پشت بام هم به مجوز نیاز دارد.
- دومین نکته در این خصوص، دریافت سند مالکیت برای هر واحد مسکونی میباشد که با ارائه پایان کار امضا شده توسط ناظرین و صدور پایان کار به وسیله مرجع صدور پروانه ساختمان انجام میشود. در صورتی که بر خلاف مفاد پروانه ساختمان، تخلفی از مالک سر بزند، ناظرین شهرداری موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه هستند که پس از آن از ادامه عملیات جلوگیری خواهد شد.
- نکته مهم سوم در جواز ساختمان چیست شامل این مورد میشود که اگر در هنگام ساخت بنا نقشه معماری یا محاسبات به دلایلی تغییر کند، باید پروندهای در دفاتر خدمات الکترونیک شهری تشکیل شود و مراحلی مشابه صدور پروانه اولیه طی شود تا پروانه جدیدی صادر کنند.
- نکته مهم بعدی در مورد اضافه بنای ساختمان است، بدین معنی که چنانچه متراژی مازاد بر آنچه در جواز ذکر میشود ساخته شود، در این صورت مالک باید مراحل گواهی عدم خلاف را طی کند و در صورت تجاوز از مقادیر مجاز شهرداری، جریمههایی بابت اضافه متراژ و عوارض شهرداری پرداخت نماید تاگواهی عدم تخلف دریافت کند.
- در نکته پنجم باید توجه نمایید که اگر متراژ بنا بیشتر از مقدار مجاز مورد تایید شهرداری باشد، جریمه کافی نبوده و موضوع تخریب اضافه بنای ملک در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بررسی خواهد شد.
آیا هر تغییری در بنا نیاز به اخذ مجوز دارد؟
همه پروژههای ساخت و ساز موجود در کشور به مجوز ساخت نیازی ندارند و در بیشتر موارد تعمیرات و تغییرات ساده میتواند به وسیله پیمانکار یا مالک و بدون پروانه ساختمان انجام شود. با این حال توجه نمایید، پروژهای که شامل اضافه کردن سقف یا تغییرات قابل توجه در بنا باشد، معمولاً نیاز به مجوز ساخت از شهرداری خواهد داشت.
شرکت رویال سازه پایدار
برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه مدت اعتبار گواهی عدم خلاف و همچنین راهنمایی در جهت گواهی عدم خلاف ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.
بیشتر بخوانید : وام سیم کارت
هزینه جواز ساختمان چقدر است؟
مورد مهم دیگری که در جواز ساختمان مورد توجه قرار میگیرد، مربوط به هزینه صدور پروانه در هر شهر و استان میباشد که توسط شهرداری و با توجه به قیمت منطقهای مصوب محاسبه می شود. در عین حال مبلغ قابل پرداخت به سازمان نظام مهندسی و مهندسین طراح، ناظر پروژه، بر اساس تعرفه سازمان نظام مهندسی محاسبه میشود.
بیشتر بخوانید : هزینه اخذ پروانه ساختمان
اهمیت دسترسی به گاز و برق در جواز ساختمان چیست
نکته مهم در مورد زمینهای خالی برای گرفتن جواز ساختمان این میباشد که برای اولین بار در این نوع ساختمانها باید مجوز برق و گاز دریافت نمود که تنها با دریافت جواز ساختمان امکان پذیر میباشد. این زمینها به هیچ عنوان نمیتوانند پیش از گرفتن پروانه ساختمان انشعابات آب، برق، گاز و تلفن داشته باشند. همچنین برای زمینهای قولنامهای و فاقد سند، صدور پروانه ساختمان ممکن نیست.
چند نوع جواز ساختمانی داریم؟
- تخریب و نوسازی بنا
- توسعه ساختمان
- جواز ساختمانی برای تغییر نقشه
- تمدید پروانه ساختمان
- تعویض سقف بنا
- پروانه ساختمانی برای زمین های بایر
- تعویض مهندس ناظر یا طراح
- تبدیلات ساختمان
- دیوار کشی بنا
- اضافه اشکوب
تشکیل پرونده در جواز ساختمان چیست؟
اولین مرحله از اخذ پروانه ساخت تشکیل پرونده میباشد که مالک یا وکیل او برای گرفتن پروانه بنا ساختمان باید درخواست جواز ساخت را در شهرداریها یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر به صورت کتبی ثبت نماید و همچنین مدارک مورد نظر را بر اساس فلوچارت مخصوص ارائه دهد.
شرکت رویال سازه پایدار
برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه مدت اعتبار گواهی عدم خلاف و همچنین راهنمایی در جهت گواهی عدم خلاف ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.
دستور صدور بازدید و بررسی گزارش مأمور فنی
بعد از تشکیل پرونده ساخت بنا مامورین شهرداری شخصی را برای بازدید از ملک میفرستند تا ابعاد زمین، وضعیت سازه مجاور، عرض کوچه و سایر موارد را مورد بررسی قرار دهند.
همچنین مامور شهرداری بعد از بررسی مشخصات سازه و مقایسه آن با طرح تفصیلی شهر یا طرح هادی روستا (برای عدم مغایرت ملک با طرح تفصیلی یا طرح هادی)گزارش فنی تهیه میکنند.
دستور و طراحی نقشه در جواز ساختمان چیست؟
بعد از انجام مراحل فوق دستور تهیه نقشه به مالک بنا صادر شده و بر اساس دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی خواهد شد. این نقشه بعد از طراحی باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شود تا بررسی گردد که اگر نقشه نیازی به اصلاح داشته باشد، اصلاح شود و بعد از اصلاح مجدداً به دفاتر خدمات مهندسی ارسال شده تا تأییدیه نقشه دریافت کند.
پرداخت عوارض شهرداری بعد از نهایی شدن نقشه معماری بنا، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری توسط واحد صدور جواز ساختمان محاسبه و تعیین میشود.
روش تهیه مدارک پیشنویس و چاپ پروانه
برای تهیه پیشنویس مالک بنا باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه نموده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل نماید. پس باید منتظر تماس و معرفی ناظر ساختمان از سوی دفاتر خدمات بمانید تا در نهایت قرارداد را با ناظر مربوطه امضا نماید.
پس از تأییدیه نقشههای چهار رشته، به تاییدات زیر جهت چاپ نیاز میباشد.
- دفتر خدمات شهری در طرح تفصیلی بر و کف
- رئیس صدور پروانه بنا
- معاون شهرسازی و معماری
- تاییدیه شهردار که نتیجه آن چاپ جواز ساختمان است
مدارک پیشنویسی که باید توسط مالک تهیه شود و به دفاتر خدماتی ارائه شود
برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل بنا، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر در کنار قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایلهای نقشه بنا، برق و نقشه مکانیک، چک لیستهای مبحث های مربوط به ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه گزارش مکانیک خاک میشود.
اعتبار جواز ساختمان چه قدر است؟
نکته آخر اینکه زمان اعتبار پروانه بنا ۲ سال از تاریخ صدور میباشد که تا ۲ سال دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود. مهلت اتمام عملیات ساختمانی نیز برحسب متراژ و تعداد طبقات متفاوت میباشد که بهعنوان یک معیار کلی حدود ۴ سال در نظر گرفته خواهد شد که ممکن است در حین ساخت به علتهای مختلف نقشه معماری اولیه بنا تغییر کند.
در این صورت مراحل مشابهی مانند صدور پروانه اولیه اما بهعنوان پروانه تغییر نقشه با تشکیل پرونده در دفتر خدمات الکترونیک مربوطه طی خواهد شد و پروانه جدیدی صادر میشود. در حین اجرا نیز ممکن است مازاد بر متراژ پروانه، اضافه بنا را مشاهده کنیم. در این صورت مراحل گواهی عدم خلاف طی خواهد شد و در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز خلاف عوارض معادل آن دریافت شده و گواهی عدم خلاف آن صادر می شود، در غیر این صورت نیز در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و رای به تخریب داده میشود.
بیشتر بخوانید : مدت زمان صدور پروانه ساختمان
شرکت رویال سازه پایدار
برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه مدت اعتبار گواهی عدم خلاف و همچنین راهنمایی در جهت گواهی عدم خلاف ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.
محاسبه هزینه دریافت پروانه در جواز ساختمان چیست؟
هزینه اخذ پروانه ساختمان از جمله مواردی میباشد که برای کارفرمایان بسیار مهم است. بعد از آن که نقشه های معماری بنا آماده شد و تاییدیههای لازمه را از دفتر خدمات الکترونیک دریافت نمود،طبق متراژهای نهایی و تایید شده باید محاسبه هزینه اخذ جواز ساختمان را به حساب شهرداری واریز کرد.
محاسبه هزینه اخذ جواز بنا متناسب با کاربری ملک متفاوت میباشد و عواملی که در هزینه اخذ جواز ساختمان تاثیر میگذارد، شامل متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگهای بنا و قیمت منطقه ای ساختمان است.
جواز ساختمان چیست؟
با توجه مطالب گفته شده پیرامون جواز ساختمان چیست، میتوان گفت اطلاعات ناقص و ناکافی قادر هستند مراحل اداری دریافت پروانه و همچنین پایان کار ساختمانی را برای مالکان سخت و دشوار نمایند، به همین علت نیز توصیه میشود پیش از هرگونه اقدام با افراد باتجربه مشورت نمایید. برخی دفاتر مهندسی مانند رویال سازه پایدار هم هستند که در صورت تمایل شما میتوانند، صفر تا صد عملیات ساختمانی را بر عهده میگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ان راستا میتوانید با ما تماس بگیرید.
شرکت رویال سازه پایدار
برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه مدت اعتبار گواهی عدم خلاف و همچنین راهنمایی در جهت گواهی عدم خلاف ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.