احتمالا آگاهی دارید که پیش از انجام هر گونه ساخت و ساز، باید از مراجع مربوطه و قانونی مثل شهرداری مجوزی را دریافت نمایید که به آن پروانه ساخت می گویند. این مجوز در واقع تایید کننده قانونی بودن عملیات اجرایی ساخت بنا میباشد و در صورت صادر نشدن آن هرگونه عملیاتی، غیرقانونی محسوب خواهد شد. از این رو در این مطلب سعی داریم به مدت زمان صدور پروانه ساختمان بپردازیم تا به شکلی اصولی در کمترین زمان ممکن آن را دریافت نموده و ساخت و ساز را انجام دهید.
شرکت رویال سازه پایدار
برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه مدت زمان صدور پروانه ساختمان و همچنین راهنمایی در جهت اخذ پروانه ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.
مدت زمان صدور پروانه ساختمان – دلایل اخذ این جواز
پروانه ساختمان یکی از مهمترین اقدامات ساخت یک بنا محسوب میشود که دریافت آن دلایل بسیاری دارد. از جمله دلایل دریافت پروانه ساخت و ساز میتوان به موارد پیش رو اشاره نمود: اطمینان از احداث و ساخت بنا طبق مقررات فنی – مهندسی و آیین نامه شهرسازی، دریافت وامهای بانکی، بیمه کردن همه افراد شاغل در ساختمان، جلوگیری از وارد شدن خسارت به بناها و ملکهای اطراف سازه، جلوگیری از هدر رفتن هزینههای اضافی در ساخت و ساز و بهره بردن از تجربیات تخصصی مهندسین ناظر در زمان ساخت بنا.
بنابراین بهتر است پیش از انجام کار برای دریافت این مجوز اقدام نمایید تا با طی شدن مدت زمان صدور پروانه ساختمان از مزایای آن بهرهمند شوید.
بیشتر بخوانید : جواز ساختمان چیست؟
یکی از مشکلات اصلی در مدت زمان صدور پروانه ساخت …
یکی از مشکلات اساسی ساختمان سازان که خودشان از آن به عنوان دلیل اصلی کاهش تولید مسکن یاد میکنند، طولانی بودن مدت اخذ پروانه ساخت میباشد. روند صدور پروانه ساخت بنا تا مدتها باعث شده بود که بسیاری از ساختمان سازان، عطای ساختمان سازی را به لقایش ببخشند و به دنبال پروژه های دیگری باشند. اما جدیدا تغییراتی در این زمان پیش آمده که در نتیجه بهتری دارد.
بیشتر بخوانید : وام طلا
کاهش مدت زمان صدور پروانه ساختمان
در حال حاضر زمان صدور مجوز ساخت از ۳۶ ماه به ۵ الی ۶ ماه تغییر کرده است. با پیگیریهایی که از سوی شهردار تهران صورت گرفته است، روند صدور پروانه ساخت سرعت یافته و در مدت زمان کوتاه تری صادر می شود. البته امیدواریم که این مدت زمان جهت نوسازی بافت فرسوده کوتاه تر بشود و به ۲ ماه نیز برسد تا به این ترتیب روند نوسازی بافتهای فرسوده با سرعت بیشتری ادامه یابد.
تشکیل پرونده برای دریافت پروانه ساخت
اولین مرحله در مدت زمان صدور پروانه ساختمان، مرحلهی تشکیل پرونده است که در این جا مالک ساختمانی یا فردی که از طرف او وکالت دارد باید با ارائه همه مدارک لازم برای انجام این کار به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک که در نزدیکی محل پروژه قرار دارد، مراجعه نماید. در دفتر خدمات الکترونیک میتوان درخواست خود که مبنی بر دریافت پروانه تخریب و نوسازی میباشد را نیز ثبت کنید و پس از تشکیل پرونده و ثبت در خواست مورد نظر باید درخواست بازدید از ملک را هم در دفتر خدماتی ثبت نمایید.
بیشتر بخوانید : هزینه اسکالپ سر
بازدید از ملک توسط کارشناس شهرداری در مدت زمان صدور پروانه ساختمان تاثیر گذار است!
بعد از ثبت و تشکیل پرونده، با دستور مسئول شهرسازی، یکی از کارشناسان تعیین شده شهرداری برای بازدید از ملک مراجعه نموده و مشخصات آن که شامل عرض خیابان، مساحت ساختمان و غیره میشود را ثبت میکند. این مرحله اهمیت بسیاری در مجوز ساخت دارد، چرا که اگر عرض خیابان و مساحت زمین کمتر از مقدار خاصی باشد، شهرداری مجوز ساخت بیشتر از ۴ طبقه را صادر نخواهد کرد.
برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه مدت زمان صدور پروانه ساختمان و همچنین راهنمایی در جهت اخذ پروانه ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.
طراحی نقشه بنا در مدت زمان صدور پروانه ساختمان
معمولا طراحی نقشه جزو مهمترین بخشهای کار در روند دریافت پروانه ساختمان محسوب میشود. در این مرحله طراحی باید طبق دستور نقشه آغاز گردد. پس از آن نقشه های طراحی شده با ضوابط معشخص شده توسط شهرداری و ضوابط آتش نشانی بررسی و چک شده و طراحی بهینه ای بر روی آن ها انجام خواهد شد. این نقشه های طراحی شده باید از منظر زیبایی، تأمین حداکثر پارکینگ، هماهنگی اجزا، هارمونی و… در بهترین حالت ممکن قرار بگیرند. پس از این که نقشههای مربوطه طراحی و تکمیل شدند، مجددا باید به دفتر خدمات الکترونیک ارسال شوند تا بررسیهای لازم بر روی آن انجام شود و اگر نیاز به بازنگری یا اصلاح داشت به شما گزارش داده خواهد شد.
بیشتر بخوانید: وام با خودرو
آماده سازی مدارک پیش نویس در صدور پروانه ساخت
پس از این که شما کارهای مربوط به پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه مبنی بر پرداخت عوارض تخریب و نوسازی را انجام دادید، نوبت به تهیهی مدارک پیشنویس میرسد. برای تهیه پیشنویس شخص مالک باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و فرم درخواستی تحت عنوان تعیین ناظر را پر کند. پس از انجام این کار و تکمیل فرآیند مورد نظر تنها کافیست که منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفتر خدمات الکترونیک بماند. پس از تعیین ناظر، مالک باید قرادادی را بین خود و ناظر عقد نماید که قرارداد تدوین شده باید برای سهمیه و تعهد رعایت اصلاحی و تأییدیه ناظر نما به دفتر خدمات تحویل داده شود. انجام درست و اصولی هر کدام از این مراحل، مدت زمان صدور پروانه ساختمان را کاهش میدهد.
بیشتر بخوانید : مدارک اخذ پروانه ساختمانی
چاپ پروانه در مدت زمان صدور پروانه ساختمان
آخرین مرحله از مراحل صدور مجوز ساخت چاپ آن می باشد. پس از تائید چهار رشته جهت اخذ تأییدیه ها (توسط کنترلر) دفتر خدمات الکترونیک، نوبت به تأییدیههای زیر میرسد.
- طرح تفصیلی بر و کف بنا
- رئیس صدور پروانه ساخت
- تأیید معاون شهرسازی و معماری
- تأییدیه شهری
پس از انجام شدن این مراحل میتوانید، منتظر بمانید تا مدت زمان صدور پروانه طی شود و به دست شما برسد.
پروانه ساختمان تا چه مدتی اعتبار دارد؟
پروانه ساختمان تا ۲ سال بعد از تاریخ صدور از اعتبار بر خوردار میباشد. معمولا مدت زمان کافی برای ساخت تمام پروژههای ساختمانی برحسب متراژ آنها اعلام خواهد شد و چنانچه شخص مالک نتواند در این مدت فرآیند ساخت و ساز را تمام کند، ابتدا به او اخطار داده شده و در نهایت مشمول پرداخت عوارض تعویق میشود.
بیشتر بخوانید : هزینه اخذ پروانه ساختمان
مدت زمان صدور پروانه ساختمان
به عنوان سخن پایانی در کار باید گفت اگر تمامی مراحلی که ذکر شد را به طور دقیق انجام دهید، در روند انجام و دریافت پروانه مشکلی برای شما پیش نمیآید و میتوانید در مدت زمان صدور پروانه ساختمان بدون هیچ معطلی به آن دسترسی پیدا کنید. ما در رویال سازه پایدار برای راهنمایی شما در این راه آمادهایم.
شرکت رویال سازه پایدار
برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه مدت زمان صدور پروانه ساختمان و همچنین راهنمایی در جهت اخذ پروانه ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.