مراحل ساخت طبقه اضافی

فهرست مطالب

امروزه یکی از مشکلات عمده در تهران و شهرهای بزرگ و شاید حتی شهرهای کوچک در کشورمان کمبود فضا می‌باشد که با افزایش هر چه بیشتر جمعیت این کمبود فضا بیشتر احساس می‌شود و برخی از مالکین ساختمان‌ها تصمیم می‌گیرند که طبقه یا طبقاتی را بر روی ساختمان خود اضافه نمایند و اینجاست که ذکر این مطلب مهم می‌شود که همه ما باید بدانیم که مراحل ساخت طبقه اضافی چیست و چرا باید این مراحل را رعایت کنیم. البته کسی که قصد اضافه طبقه را دارد باید به‌صورت قانونی وارد این کار شود و تمامی ضوابط و شرایط شهرداری را رعایت نماید و قبل از اینکه اقدام به ساخت طبقه اضافه کند، اول اقدام به دریافت مجوز لازم برای این کار بنماید؛ زیرا شهرداری در مورد این قضیه بسیار سخت‌گیر است و اگر مالک این قوانین و شرایط را رعایت ننماید با تخریب بنای خود و از دست رفتن سرمایه و وقت با ارزش خود مواجه خواهد شد. اگر قصد اضافه طبقه دارید و نمی‌دانید که نیاز است از کجا آغاز کنید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا شما را با مراحل این کار بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با مراحل ساخت طبقه اضافی

برای ساخت یک یا چند طبقه بر روی ساختمان خود نیاز است که با رعایت نکات لازم در این زمینه به این کار بپردازید و مراحل انجام آن را رعایت نمایید، مراحلی که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • در ابتدا مالک و یا نماینده قانونی وی باید به همراه سند مالکیت ملک خود به شهرداری منطقه مراجعه نماید و درخواست ساخت اضافه طبقه کند تا بتواند موفق به دریافت جواز ساخت طبقه اضافه گردد.
  • در مرحله دوم با در دست داشتن مدارک شناسایی و سند مالکیت و با مراجعه به واحد بایگانی و تشکیل پرونده به نظام مهندسی معرفی خواهد شد.
  • در این مرحله از مراحل ساخت طبقه اضافی، یک کارشناس مقاومت ساختمان را بررسی می‌نماید.
  • در صورت تأیید استحکام توسط کارشناس مربوطه مجوز ساخت طبقه اضافه صادر خواهد شد.
  • در این مرحله بعد از تأیید کارشناس نظام مهندسی، ثبت نظریه ناظر پروژه در یک برگه انجام خواهد پذیرفت و در غیر این صورت این برگه فاقد اعتبار خواهد بود.
  • در این مرحله از کار نیاز است که مالک ملک همه هزینه‌های عوارض ساختمان و هزینه‌های نوسازی را پرداخت نماید.
  • در مرحله آخر این کار جواز ساخت طبقه اضافه به مالک داده خواهد شد.

طبقه اضافی و ساخت و ساز

اگر قصد دارید که به ساختمان خود طبقه‌ای اضافه نمایید، پیشنهاد ما در رویال سازه پایدار این است که از راه قانونی این کار را انجام دهید و شرایط و مراحل ساخت طبقه اضافی را در نظر بگیرید و در ابتدای کار اقدام به دریافت مجوز ساخت طبقه اضافه نمایید؛ زیرا در غیر این صورت شهرداری با توجه به اختیاراتی که قانونا دارد می‌تواند به ساخت و ساز شما وارد شده و آن را متوقف نماید.

اگر پس از هشدار شهرداری همچنان به ساخت طبقه اضافه بپردازید، این نهاد با استفاده از قانون ساخت و ساز شما را تخریب خواهد کرد. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل و برای اینکه متحمل ضرر و زیان مالی اضافی نشوید، حتما با مجوزهای قانونی اقدام به ساخت طبقه دیگر بر روی بنای خود بنمایید.

چنانچه این اتفاق برای برخی از ساختمان‌های مشهوری در تهران افتاد و بنا بر هشدار پی در پی شهرداری به آن‌ها همچنان به ساخت و ساز غیر قانونی خود ادامه دادند و شهرداری این ساخت و سازها را تخریب نمود. بنابراین اولین قدم در راه ساخت طبقه اضافه این است که قانویی این کار صورت بگیرد تا دچار پشیمانی و ضرر مالی نشوید.

در صورت نیاز به مشاوره در مورد مراحل ساخت طبقه اضافی ما در رویال سازه پایدار در خدمت شما عزیزان هستیم. فقط کافی است تلفن خود را بردارید و با ما تماس بگیرید.

اضافه طبقه و دلایل مخالفت با آن

شورای شهر تهران بنا بر دلایل مختلفی با اضافه طبقه مخالفت می‌کرد که یکی از این موارد این بود که برخی از سازه‌ها که اقدام به ساخت طبقه اضافه می‌نمودند از مقاوت بالایی برخوردار نبودند و به مرور دچار تخریب می‌شدند و از طرف دیگر شهرداری برای اینکه مردم از شهرهای دیگر به تهران مهاجرت نکنند این تصمیم را اتخاذ کرده بود.

اما سرانجام در سال 87 این ممنوعیت برداشته شد و اکنون اجازه ساخت اضافه طبقه به ساختمان‌ها داده می‌شود؛ فقط این کار باید زیر نظر شهرداری و نهادهای مربوطه انجام گیرد تا غیرقانونی و غیرمجاز نباشد.

برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر یه خانه ویلایی قدیمی داشته باشند و بخواهند یک یا چند طبقه بر آن بیفزایند دیگر به مجوز قانونی در این زمینه نیازی ندارند و می‌توانند خودسرانه اقدام به ساخت و ساز نمایند. به یاد داشته باشید که فرقی نمی‌کند که ساختمان شما قدیمی یا نوساز است، اگر قصد اضافه طبقه به ساختمان خود را دارید باید حتما از راه‌های قانونی این کار را انجام دهید تا دچار عواقب بدی نشوید

برای اطلاع بیشتر در مورد مراحل ساخت طبقه اضافی و مشاوره با کارشناسان ما در مورد این قضیه فقط کافی است با ما در شرکت فنی مهندسی رویال سازه پایدار تماس بگیرید تا از مشاوره همکاران ما بهره‌مند شوید.

مراحل ساخت طبقه اضافی توسط رویال سازه پایدار

ساخت و ساز امری است که بدون اخذ مجوزهای لازم نمی‌توان در آن موفق شد و فقط سرمایه و وقت خود را به هدر خواهید داد. بنابراین با مطالعه مطالب این مقاله که در مورد مراحل ساخت طبقه اضافی است، تمامی این مراحل را با دقت انجام دهید و آسوده خاطر باشید.

بنابراین بعد از برآورد هزینه‌های یک طبقه اضافه برای ساختمان خود ابتدا مجوز رسمی شهرداری را دریافت نمایید و سپس اقدامات لازم برای ساخت و ساز را در پیش بگیرید تا بتوانید بدون هیچ دردسر و مشکلی این اضافه طبقه را بر روی خانه کلنگی و یا هر بنایی که دارید به انجام برسانید.

اگر ساختمانی که قصد اضافه طبقه آن را دارید، یک ساختمان کلنگی قدیمی بوده، بهتر است قبل هر گونه اقدامی برای اضافه طبقه با مهندسینی که در این کار تخصص دارند، مشورت نمایید؛ زیرا این مدل از خانه‌ها مقاوم نبوده و از استحکام کافی برای اضافه شدن یک طبقه دیگر به آن برخوردار نیستند و به همین دلیل شهرداری در مورد این خانه‌ها بسیار سخت‌گیرانه‌تر عمل خواهد کرد که البته این کار را برای حفظ سلامتی ساکنین این منازل انجام خواهد داد.

ما در رویال سازه پایدار آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستیم و اگر در زمینه مراحل ساخت طبقه اضافی به مشاوره نیاز دارید ما در خدمت شما عزیزان هستیم.