قانون جدید جواز ساخت

فهرست مطالب

افرادی که قصد احداث ساختمان در مناطق شهری یا روستایی را دارند، بایستی با رعایت شرایط و قوانینی که برای ساخت و ساز در آن منطقه وجود دارد، اقدام به ساخت بنا کنند. در این مطلب قصد داریم به قانون جدید جواز ساخت بپردازیم؛ برای اطلاع بیشتر تا انتها با ما همراه شوید.

بررسی قانون جدید جواز ساخت

یکی از مهم‌ترین قوانینی که متقاضیان باید پیش از هر اقدامی به آن توجه کنند، قانون جدید جواز ساخت می‌باشد. بر اساس صورت جلسه‌ای که در تمامی مناطق امکان ساخت و ساز طبقه ششم و هفتم به وجود آمده است، اگر مساحت زمین بالای 250 متر مربع و با عرض بالای 10 متر باشد، امکان ساخت طبقه ششم و اگر مساحت بالای 300 متر مربع و عرض زمین بالای 12 متر باشد؛ امکان ساخت طبقه هفتم وجود دارد.

مراحل اخذ جواز ساختتوجه داشته باشید که طبق این مصوبه امکان احداث واحدهای تجاری در کوچه‌های شهر تهران نیز وجود دارد؛ ولی در شرایطی که تمامی مالکین منطقه اعلام رضایت نمایند. در هر صورت متقاضیان برای ساخت بنای مورد نظر خود بایستی به کلیه‌ی قوانین توجه کنند تا امکان دریافت جواز ساخت برای ایشان وجود داشته باشد. علاوه بر این صورت جلسه، متقاضیان دریافت پروانه ساخت بایستی، برای اخذ مجوز به قوانین دیگری مانند ماده 100 قانون شهرداری؛ توجه کنند. مطابق با این ماده قانونی، مالكین اراضی و املاك واقع در محدوده شهر یا حریم آن؛ بایستی پیش از هر اقدام عمرانی یا تفكیك اراضی و شروع ساختمان؛ از شهرداری پروانه اخذ نمایند.

بیشتر بخوانید : وام طلا

انواع جواز ساخت

یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین مواردی که سازندگان و کارفرمایان ساختمانی بایستی به آن توجه نمایند، اخذ مجوز ساخت از شهرداری منطقه ساخت می‌باشد؛ زیرا با داشتن جواز ساخت افراد می‌توانند به صورت قانونی اقدام به ساخت یک ساختمان نمایند و از تجربه مهندسین ناظر استفاده کنند. جواز ساخت دارای اقسام مختلف و گوناگونی است که بر حسب نوع اقدام فرد متقاضی به او داده می‌شود. انواع جواز ساخت عبارتند از:

  • پروانه ساختمانی: مجوزیاست که برای ساخت و ساز از سوی شهرداری صادر می‌شود.
  • تخریب و بازسازی: مجوزیاست که برای تخریب بنای قدیمی و ساخت بنایی جدید صادر می‌شود.
  • اضافه اشکوب: مجوزیاست که برای ساخت طبقات جدید بر روی بنای فعلی صادر می‌شود.
  • تبدیل: مجوزیاست که برای تبدیل یک واحد مسکونی به دو واحد، به واحد اداری و یا واحد تجاری اخذ می‌شود.
  • تغییرات و تعمیرات: اینمجوز برای تعمیرات و تغییرات در ساختمان صادر می‌گردد.

در حقیقت شروع هر فعالیتی، حتی ساخت یک مجتمع مسکونی یا اداری و تجاری، مستلزم دریافت مجوز اولیه از مرجع ذی صلاح می‌باشد که به این مجوز اولیه جهت شروع فعالیت، موافقت اصولی می‌گویند. به همین دلیل بایستی مجوز موافقت اصولی را نیز به انواع مجوز ساخت و شروع احداث بنا اضافه کرد.

بیشتر بخوانید : وام سیم کارت

مراحل اخذ جواز ساخت

سخن پایانی

امروزه شهرداری‌ها برای ایجاد انسجام در امور مختلف مربوط به خود؛ مانند صدور پروانه، نداشتن خلافی و پایان کار ساختمان و… دفترچه‌هایی به نام شناسنامه ساختمان در اختیار مالکین قرار می‌دهند. در این مطلب به قانون جدید جواز ساخت پرداختیم. از شما ممنونیم که تا انتها همراه ما بودید.