صفر تا صد مراحل ساختمان سازی

فهرست مطالب

صفر تا صد مراحل ساختمان سازی:

امروزه یکی از راه های درآمد ساز در جامعه ما ساخت و ساز است که بسیاری از افراد به آن روی آورده اند اما متاسفانه خیلی از آن ها دانش و مهارت کافی برای آن ندارند و همین مسئله باعث شده ساختمان ها از کیفیت و بهره وری خوبی برخوردار نباشند.

در این مقاله میخواهیم به زبان ساده مراحل ساخت ساختمان را بررسی کنیم و بگوییم چه مراحلی نیاز است تا یک ساختمان ازکیفیت بالایی برخوردار باشد.

  • گرفتن پروانه و مجوز برای تمام مراحل ساخت ساختمان:

اگر قصد دارید ملک خود را به صورت انفرادی بسازید آماده سازی مدارک به عهده ی شماست و اما اگر قصد ساخت ساختمان به صورت مشارکتی را دارید تمامی مراحل به عهده ی سازنده می باشد. او پس تکمیل مدارک به دفاتر خدمات مراجعه کرده و پس از آن یک کارشناس جهت بازدید مشخص شده و کارشناس پس از بازدید دستور نقشه را به سازنده تحویل می دهد.

مراحل دریافت پروانه ساختمان:

– تشکیل پرونده در شهرداری

– بازدید محل احداث

– بررسی کاربری و مسائل فنی ملک

– دستور نقشه که شامل موارد زیر است:

ابعاد زمین اصلاح شده، نوع کاربری، تعداد طبقات مجزا، سطح اشغال طبقه و غیره

– طراحی نقشه ساختمان

– پرداخت کامل عوارض شهرداری

– تهیه مدارک پیش نویس

– چاپ پروانه

  • ارجاع نقشه به شهرداری:

نقشه اولیه که توسط مهندسان در دفاتر فنی و مهندسی طراحی شده پیش از اجرا باید تاییدیه از معاونت شهرسازی دریافت کند تا عوارض تراکم تعیین شده پرداخت گردد.

  • تعیین مهندس ناظر:

پس از پرداخت عوارض شهرداری مدارک پیش نویس از معاونت شهرسازی دریافت میشود و براساس آن مهندس ناظر را تعیین میکند.

  • شروع ساخت و ساز که از آزمایش خاک شروع شده و تا اجرای نمای کار ادامه خواهد داشت.

مراحل شروع ساخت و ساز شامل: 1) گودبرداری و پی کنی 2) مقاوم سازی 3) قالب بندی فوندانسیون 4) آرماتوربندی فوندانسیون 5) بتن ریزی 6) اجرای ستون ها 7) ساخت وساز اسکلت ساختمان(بتنی یا فلزی) 8) اجرای تیرها و سقف ها 9) دیوارچینی بیرونی و داخلی 10) اجرای تاسیسات و خدمات ساختمانی 11) مراحل پیش از نازک کاری 12) گچ کاری 13) سیمان کاری 14) نازک کاری 15) کاشی و سرامیک کاری 16) اجرای نمای ساختمان 17) نصب کابین آسانسور 18) کابینت آشپزخانه 19)نصب درب و پنجره 20) نصب کمد دیواری 21) نقاشی ساختمان 22) دکوراسیون داخلی

  • گواهی پایان کار:

مرحله ی آخر گواهی پایان کار به این معنی است که تمامی اصول و ضوابط ساخت رعایت شده و بدون این گواهی امکان خرید و فروش و هیچ نقل و انتقالی وجود ندارد.