پیگیری دستور نقشه
اگر در صنعت ساخت و ساز در حال فعالیت هستید که قطعا با اصطلاح دستور نقشه و پیگیری دستور نقشه آشنایی کامل دارید؛ اما اگر یک ملک کلنگی و قدیمی دارید و قصد دارید آن را تخریب نموده و بنای جدیدی را جایگزین آن نمایید یکی از اولین قدمهای لازم برای ساخت و ساز این است که سراغ دستور نقشه رفته و برای دریافت آن اقدام نمایید. در واقع یکی از اصلیترین مدارک مورد نیاز ساختمان در هنگام تخریب و نوسازی همین دستور نقشه است. اما اگر با این دستور آشنایی ندارید و نمیدانید که اقدامات لازم در مورد آن چیست. اصلا نگران نباشید، ما در رویال سازه پایدار در خدمت شما عزیزان هستیم و به همین دلیل این مقاله را به پیگیری این دستور و خود دستور نقشه اختصاص دادهایم تا شما عزیزان با آشنایی و آگاهی کامل در این راه قدم بر دارید. برای آشنایی با نکات جالب و کاربردی در مورد دستور نقشه کافی است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
دستور نقشه و مراحل پیگیری دستور نقشه چیست ؟
دستور نقشه ابلاغ رسمی شهرداری به مالک یک ملک میباشد و اطلاعاتی نظیر مشخصات مالک، مساحت ملک، نوع کاربری ملک در طرح تفضیلی، کد شناسایی ملک، تعداد طبقات مجاز و… در آن درج شده است. مالک بر اساس دستور نقشه میتواند به طراحی نقشه ساختمان خود بپردازد.
اگر قصد دارید که ملک خود را بسازید، اولین اقدام برای ساخت و ساز دریافت دستور نقشه از شهرداری میباشد که از لحاظ قانونی دستور نقشه بالاترین سندی است که شهرداری برای نحوه احداث ساختمان اقدام به صدور آن مینماید.
دستور نقشه تنها بنا بر درخواست کتبی مالک و یا نماینده قانونی مالک پس از طی مراحل اداری و تأیید توسط بخش صدور پروانه شهرداری منطقه برای مالک صادر خواهد شد و فقط به خود مالک و یا نماینده قانونی او تحویل میگردد.
در ادامه این مطلب به پیگیری این دستور نقشه بهصورت کامل، جامع و مفصل پرداختهایم. فقط کافی است که کمی حوصله نموده و این مطلب را مطالعه نمایید.
نگاهی به مراحل صدور و پیگیری دستور نقشه
دستور نقشه باید مراحلی را طی نماید تا صادر شود و ما برای آشنایی بیشتر شما با این مراحل و پیگیری کردن دستور نقشه به این مراحل در ادامه این مطلب اشاره کردهایم:
- مرحله تشکیل پرونده برای دستور نقشه
در ابتدای کار مالک با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک اقدام به تشکیل پرونده نموده و کارشناس مربوط مدارک وی را تطبیق داده و درست بودن آن را بررسی مینماید و رسیدی که شامل شماره پرونده، تاریخ ثبت، تاریخ بازدید و نام بازدید کننده است را تحویل مالک میدهد.
- مرحله بازدید از ملک یا ساختمان
کارشناس بازدید در زمانی که از قبل مشخص شده است در محل حاضرشده و گزارش از بازدید خود را در سیستم ثبت میکند. به یاد داشته باشید که در روز بازدید آماده باشید و در محل حاضر شوید؛ در غیر این صورت مسئول تأخیر در پروژه خود شما هستید و هزینههای این تأخیر با شماست.
- مرحله طرح تفضیلی، بر و کف
مسئول مربوط در این مرحله از کار، نظریه طرح تفضیلی بر و کف را از شهرداری دریافت کرده و پرونده الکترونیک به مرحله بعدی که صدور نقشه میباشد، ارسال خواهد شد. پیگیری دستور نقشه در این مرحله بر عهده مسئول دفتر خدمات الکترونیک است.
- مرحله صدور دستور نقشه
در دفتر خدمات الکترونیک با تأیید کردن سیستمی رئیس صدور پروانه، دستور نقشه چاپ خواهد شد و در اختیار مالک یا نماینده قانونی وی قرار خواهد گرفت.
در هنگام دریافت دستور نقشه حتما به این نکته توجه نمایید که این دستور مربوط به ملک مورد درخواست شما باشد و اطلاعات مندرج در آن با مشخصات ملک شما مغایرتی نداشته باشد و همچنین دستور نقشه باید ممهور به مهر دفتر خدمات الکترونیک شهر شما باشد.
نحوه استعلام دستور نقشه و مدت زمان طول کشیدن آن
شما جهت پیگیری دستور نقشه و اینکه دستور نقشه ملک شما در کدام مرحله است، میتوانید با شمارهگیری 3#*1*137* با تلفن همراه خود تمامی اطلاعات لازم راجع به آخرین وضعیت دستور نقشه ملک خود را دریافت نمایید. فقط به یاد داشته باشید که برای دریافت این اطلاعات حتما باید شماره پرونده خود را همراه داشته باشید.
و اما در مورد مدت زمان طول کشیدن دریافت دستور نقشه میتوان گفت که اگر بعد از ثبت درخواست خود برای اخذ دستور نقشه، مدارکی که ارائه دادهاید، کامل و بدون نقص هستند، در حدود 14 روز کاری طول میکشد تا این سند صادر شده و بهدست شما برسد. در صورت وجود هر مشکلی مانند عدم تطبیق مدارک، زمان صادر شدن این دستور ممکن است تا یکسال هم طول بکشد.
در ضمن به این نکته توجه نمایید که اگر ملک دارای خلافی باشد، دستور نقشه برای آن چاپ نخواهد شد و لازم است اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید تا دستور نقشه شهرداری برای ملک شما چاپ شود.
جهت کسب اطلاعات لازم در مورد پیگیری کردن دستور نقشه با ما در شرکت فنی مهندسی رویال سازه پایدار در ارتباط باشید.
رویال سازه پایدار و پیگیری دستور نقشه
در این مطلب عنوان کردیم که مالکین محترم قبل از ساخت و ساز باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری منطقه خود مراجعه نموده و در این دفاتر بهصورت سیستمی پرونده تشکیل دهند و سپس برای دریافت و پیگیری دستور نقشه شهرداری ملک خود از طریق دفاتر خدماتی که درخواست دادهاند، پیگیر این قضیه باشند.
در این مقاله به دستور نقشه و پیگیری آن بهصورت مفصل اشاره کردیم. اگر هنوز ابهامی برای شما در روند این کار وجود دارد، ما در رویال سازه پایدار در خدمت شما عزیران هستیم. با ما تماس بگیرید و سوال خود را مطرح نمایید، کارشناسان مجرب ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
به این نکته دقت نمایید که پس از چاپ دستور نقشه حتما آن را به دقت بررسی نمایید تا اطلاعات مندرج در آن با اطلاعات ملک شما یکی باشد و مغایرتی با هم نداشته باشند.
در صورت نیاز به مشاوره بیشتر در این زمینه ما در رویال سازه پایدار آماده خدمت به شما هستیم.