مراحل اخذ جواز ساخت
جواز یا پروانه ساخت، یک مدرک معتبر رسمی از سوی شهرداری منطقه مورد نظر میباشد که به مالک پروژه اجازه خواهد داد تا ساخت و ساز یا بازسازی بنا را بر اساس یک چارچوب مشخص شروع کرده و ادامه دهد. انجام تمامی عملیاتهای مربوط به حوزه ساخت و ساز بنا بدون اقدام برای دریافت پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع مربوطه متوقف میشود. این استاندارها جهت اطمینان صاحبان فعلی یا بعدی سازه گذاشته شده است تا بابت ایمنی بنا خیالشان راحت باشد و اصلیترین هدف مراحل اخذ جواز ساخت، رعایت اصول شهرسازی و ساخت بنایی مطابق با مشخصات فنی بر اساس آییننامهها و ضوابط طرح جامع شهری میباشد.
همچنین استفاده از تسهیلات بانکی، بیمه شدن سازه و افرادی که در آن کار میکنند، پیشگیری از بروز حوادث در ساخت و ساز و استفاده از تجارب مبتنی بر اصول فنی و مهندسی از دیگر علتهای اخذ مجوز ساختمان محسوب میشود.
چرا باید مراحل اخذ جواز ساختمان را طی کنیم؟
- در اکثر موارد تعمیرات سازه و جایگزینیهای کم و ساده در آن میتواند توسط پیمانکار با تجربه و کاربلد یا خود صاحب بنا و بدون درخواست پروانه انجام شود. با این وجود مالک پروژهای که به اضافه شدن بنا یا تغییرات عمده در ساختمانش نیاز داشته باشد، باید مجوز ساخت بگیرد.
- در صورتی که برای انجام تغییرات مربوطه پیمانکار استخدام کنید، مراحل اخذ جواز ساختمان را خودش انجام خواهد داد و هزینههای مربوط به جواز ساختمان را برآورد میکند. اما در صورتی که خودتان روال کار را به عهده بگیرید، باید از شهرداری منطقه مورد نظر درخواست جواز کنید.
- بعضی از تغییرات در ساختمان، نیازمند تأییدیه مخصوص ساخت و ساز دارند. برای مثال کار بر روی خطوط گاز خانه توسط صاحبخانه ممنوع میباشد و در صورت به وجود آمدن مشکل و نیاز به تغییر باید به اداره گاز زنگ بزنید تا برای انجام عملیات تعمیرات در مکان حاضر شوند.
- الزامات و موارد موجود در مجوزها گسترده هستند و در هر منطقه به شکل جداگانه تدوین خواهند شد. از این رو برای اطمینان از الزامات مجوز باید به شهرداری مراجعه نمایید و با آنها در ارتباط باشید. چرا که در برخی مناطق برای کوچکترین تغییرات مثل حیاط سازی هم به مجوز نیاز دارید.
بیشتر بخوانید : وام سیم کارت
تشکیل پرونده از مراحل اخذ جواز ساخت
تشکیل پرونده اولین مرحله از مراحل اخذ جواز ساخت است که در این جا مالک بنا یا فردی که از سوی او وکالت دارد، باید با در دست داشتن همه مدارک مورد نیاز در انجام این عمل به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نماید. درخواست دریافت پروانه تخریب و نوسازی را در دفتر خدمات الکترونیک مورد نظر میتوانید، ثبت نمایید و پس از تشکیل پرونده و ثبت در خواست مورد نظر نیز درخواست بازدید از پروژه را ارسال میکنید. پس از پشت سر گذاشتن این مرحله نیز یک مأمور از سمت شهرداری جهت بازدید از ملک مورد نظر در تاریخ معینی می آید و مواردی همچون ابعاد ملک، بنای مورد نظر، عرضگذر و …را ثبت مینماید.
آماده سازی دستور نقشه بنا برای دریافت جواز ساخت
در مرحله بعدی مراحل اخذ جواز ساخت بعد از بازدید و بررسی زمین پروژه توسط مامور شهرداری، دستور نقشه مورد نظر برای مالک فرستاده میشود که در این دستور اطلاعاتی چون:
- اصلاحی شهرداری
- تعداد طبقات مجاز برای ساخت
- مساحت هر طبقه از سازه در دستور نقشه اعلام میگردد
اطلاعات مربوطه طبق نوع پهنه، عرضگذر بنا و بعضی از اطلاعات دیگر در زمین مورد نظر محاسبه و گزارش میشود. بعد از تکمیل این روند و در مرحله بعدی باید این اطلاعات از سمت شخص مالک به مهندس معمار یا طراح نقشه اصلاحی، ارجاع داده شود.
طراحی نقشه از مراحل اخذ جواز ساخت
به طور معمول طراحی نقشه از مهمترین و اصلی ترین قسمتهای کار در روند دریافت پروانه ساخت میباشد. این مرحله طبق دستور نقشه شروع میشود و پس از آن نیز نقشه های طراحی شده با توجه به ضوابط شهرداری و آتش نشانی بررسی خواهند شد و طراحی مناسبی روی آنها صورت میگیرد.
نقشههای مورد نظر باید به لحاظ زیبایی، تأمین حداکثر پارکینگ ساختمان، هماهنگی اجزا، هارمونی و… در بهترین مدل ممکن قرار بگیرند. پس از این که نقشههای مورد نظر طراحی و تکمیل شدند، برای بار دوم باید به دفتر خدمات الکترونیک فرستاده شوند تا بررسیهای مورد نیاز بر روی آن انجام گیرد و در صورتی که نیاز به بازنگری یا اصلاح داشته باشند، گزارشش در اختیارتان قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید : اسکالپ سر
پرداخت عوارض شهرداری برای دریافت پروانه ساخت
پس از گذارندن مراحلی که پیش از این اشاره کردیم، نوبت به پرداخت عوارض شهرداری میرسد. در هر منطقهای طبق تراکم موجود در همان فضا، تعداد طبقات و متراژ بنا مقدار عوارض شهرداری محاسبه خواهد شد. مالک پروژه وظیفه دارد که مبلغ تعیین شده را پرداخت نماید و پرداخت باید مطابق با اداره درآمد و مالیات باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این عواض قابل پرداخت میتوانید با ما در رویال سازه پایدار تماس بگیرید تا مشاورین ما توضیحات لازم را در اختیارتا قرار دهند.
آماده سازی مدارک پیش نویس در مراحل اخذ جواز ساخت
پس از اینکه موارد مربوط به پرداخت عوارض شهرداری منطقه و دریافت تأییدیه پرداخت کردن عوارض تخریب و نوسازی انجام شد، نوبت به تهیهی مدارک پیشنویس در اخذ جواز ساخت میرسد. توجه نمایید که برای تهیه پیشنویس از مدارک شخص مالک باید به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه نماید و فرم درخواستی تعیین ناظر را تکمیل نماید. بعد از انجام این کار و تکمیل مراحل مورد نظر فقط کافیست که منتظر بمانید تا از دفتر تماس بگیرند و ناظر معرفی کنند. پس از تعیین ناظر، مالک باید قرادادی را میان خود و ناظر تنظیم کند که قرارداد تدوین شده، به منظور سهمیه و همچنین تعهد رعایت اصلاحی و تأییدیه ناظر نمای بنا به دفتر خدمات الکترونیک ارسال شود. در ادامه به مدارک لازم در این مرحله اشاره میکنیم:
- برگه سبز مهرشده سازه معماری، برق و مکانیک
- برگ سبز (سهمیه) ناظر با قرارداد مالک و ناظر سازه
- برگه تعهد مربوط به رعایت اصلاحیه و تأییدیه نمای بنا
- فایل مربوط به نقشه سازه، برق و مکانیک
- چک لیستهای مربوط به مبحث ۱۹ ۶ بارگذاری و زلزله
- برگه تعهد مشاوره در زمینه ژئوتکنیک و تأییدیه خاک
چاپ پروانه ساختمان
آخرین مرحله از مراحل اخذ جواز ساخت چاپ آن است که پس از تائید چهار رشته برای دریافت تأییدیهها در دفتر خدمات الکترونیک، نوبت به تأییدیههای زیر میرسد:
- طرح تفصیلی بر و کف بنا برای دریافت جواز
- تأیید رئیس صدور پروانه
- تأیید معاون شهرسازی و معماری
- تأییدیه شهرداری
که با انجام این موارد میشود پروانه ساخت را کسب کرد.
انواع پروانه و جواز ساخت بنا
پروانه اراضی بایر یا باغات، پروانه تخریب و نوسازی، جواز تعویض مهندس، توسعه بنا، تغییرات و تبدیل، اضافه اشکوب و تغییر نقشه انواع جواز ساخت هستند که برای دریافت آنها باید به شهرداری منطقه مورد نظر یا دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه نمایید. پروانه ساخت بنا و اطلاعاتی که از ملک در اختیار مالک سازه قرار میدهند، شامل موارد زیر میشود:
- هویت مالک ساختمان و مشخصات متقاضی صدور جواز ساختمان
- نوع مالکیت بنا
- شماره و تاریخ صدور پروانه ساختمان
- مهلت شروع عملیات ساخت و ساز و اعتبار جواز
- نوع اسکلت سازه
- مشخصات مربوط به مهندسین ناظر
- مساحت زیر بنای سازه
- شمالی یا جنوبی بودن ساختمان
- طراح و مجری پروژه
- تاسیسات موجود در ساختمان
- تعداد طبقات بنا و مشخصات هر کدام
- وضعیت پارکینگ بنا
- آدرس دقیق پروژه و کروکی آن
- گواهی عدم خلافی سازه و گواهی پایان ساخت پروژه
مدت زمان اعتبار پروانه در مراحل اخذ جواز ساخت
- پس از دریافت جواز ملک باید به این مسئله توجه کنید که پروانه بنا تا ۲ سال پس از تاریخ صدورش معتبر است.
- مدتزمان مورد نیاز برای ساخت همه پروژههای ساختمانی طبق متراژ آنها اعلام شده است و در صورتی مالک نتواند در این مدت زمان ساخت و ساز را تمام کند، ابتدا به او اخطار داده میشود و پس از آن مشمول عوارض تعویق میشود.
- مهلت هر مرحله از پروژه ساخت و ساز برحسب متراژ و تعداد طبقات بنا در جدول مخصوص آن تعیین میشود. در حالت کلی برای ساخت بنا یک معیار کلی ۴ ساله در نظر گرفتهاند.
- شهرداری فرصت کافی برای تمدید مجوز درنظر میگیرد، از این رو بعد از پایان یافتن این مدت زمان مشخص دیگر امکان تمدید پروانه بنا وجود ندارد.
- در صورتی که مدت زمان تعیین شده برای ساخت بنا تمام شود و ملک همچنان نیمه کاره باشد، مالک ملزم به دریافت یک مجوز نو و پرداخت ۲۰ درصد از محاسبات مربوط به پروانه به نرخ روز میشود که در این حالت شهرداری پروانه قبلی را طی یک دوره سهساله تمدید میکند.
- در صورتی که نقشه معماری اولیه بنا در حین ساخت تغییر یابد، باید یک پرونده در دفاتر خدمات الکترونیک شهری تشکیل دهید و مراحلی شبیه به صدور پروانه اولیه طی پشت سر بگذارید تا پروانه جدیدی صادر شود.
- اگر در حین اجرای پروژه یک بنا مازاد بر متراژ مشخص شده در پروانه مشاهده گردد، مالک ساختمان باید مراحل گواهی عدم خلاف را پشت سر بگذارد و در صورتی که از مقادیر مجاز شهرداری تجاوز نکرده باشد، باید بابت اضافه متراژ، عوارض بپردازد تا گواهی عدم تخلف ساختمان برای بنا صادر شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مراحل اخذ جواز ساخت میتوانید با ما در رویال سازه پایدار تماس بگیرید.