فیش عوارض ساخت

فهرست مطالب

در هر جای دنیا هنگامی‌که یک ساختمانی ساخته می‌شود، افراد موظف هستند که عوارض شهرداری ساختمان خود را پرداخت نمایند. این عوارض باید توسط صاحب ساختمان و یا سازنده ساختمان پرداخت شود. شهرداری بابت هر واحدی که در شهر ساخته می‌شود، چه این واحد تجاری بوده، چه مسکونی باشد، عوارضی وضع می‌کند که باید پرداخت شود. به همین دلیل ما امروز این مبحث را به فیش عوارض ساخت اختصاص داده‌ایم تا شما بیشتر با این موضوع آشنا شوید. اگر هر ساختمانی که ساخته می‌شود عوارضی آن توسط سازنده و یا مالک ساختمان پرداخت شود، دیگر ما شاهد ساختمان‌های نیمه کار در شهر و کشور خود نخواهیم بود و شهر و کشوری زیباتر خواهیم داشت. بنابراین پرداخت عوارض ساخت را فراموش نکنید و با رویال سازه پایدار تا انتهای این مقاله کاربردی همراه باشید.

عوارض ساختمان و فیش عوارض ساخت چیست؟

شهرداری در هر شهری در کشورمان می‌تواند براساس قانون شهرداری‌ها، عرضه خدمت در کارهای مختلفی مانند صادر کردن شناسنامه فنی ساختمان‌ها، دادن گواهی پایان کار به ساختمان‌ها ، اجرای زیبا سازی شهرها و غیره را در محیط‌های شهرها انجام دهد و برای اجرای این خدمات که قانونی هم هستند، نیاز به بودجه زیادی است که این بودجه را شهرداری از شهروندان خود کسب می‌نماید و در واقع می‌توان گفت که برای بدست آوردن این بودجه، شهرداری هر شهری اقدام به گرفتن عوارض از شهروندان می‌کند.

عوارضی که شهرداری‌ها موظف به گرفتن آن از شهروندان هستند، انواع و اقسام متفاوتی دارد که مثلا یکی از این عوارض گرفتن مالیات از شهروندان می‌باشد. اما مهم‌ترین عوارضی که شهرداری از شهروندان هر شهری می‌گیرند، عوارض ساختمان است که در ادامه نیاز است که ببنیم عوارض ساختمان چیست و شامل چه مواردی می‌شود.

به نوعی از عوارض که شامل عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض کسب و پیشه و عوارض پسماند می‌باشد، عوارض ساختمان می‌گویند.

توجه داشته باشید اعدادی که در فیش عوارض ساخت مشاهده می‌کنید، از طریق فرمول‌های خاصی توسط شورای اسلامی شهر بدست آمده‌اند و این فیش معمولا در اول سال بدست مالکان رسیده و هر مالکی فرصت دارد که به‌صورت حضوری و غیر حضوری تا پایان سال آن را پرداخت نماید.

بیشتر بخوانید : نمایندگی ایران رادیاتور در اندیشه

اهمیت فیش عوارض ساخت و ساز

همه ما هنگام تردد در شهر شاهد زیبایی شهرمان هستیم، شهرداری هر شهری کارهایی مانند درخت‌کاری، ساخت و نگهداری کردن از پارکینگ‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها، معابر رفت و آمد عابر پیاده و تعمیر آسفالت خیابان‌ها و… را برای زیباسازی شهر انجام می‌دهد. اجرای عملی این طرح‌ها بسیار هزینه‌بر است که شهرداری عوارضی این کارها را از شهروندان اخذ می‌کند. عوارضی که عنوان شد شهرداری هر شهری از شهروندان آن شهر می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین عوارضی که شهرداری در حال حاضر در حال اخذ آن است، عوارض ساخت است که فیش عوارض ساخت معمولا در ماه فروردین برای همه مالکان فرستاده می‌شود.

با پرداخت به موقع این فیش به زیباترشدن شهر و کشورمان کمک شایانی می‌شود. در تمامی جهان اکثریت مردم به این موضوع آگاه هستند و همیشه اقدام به پرداخت آن می‌نمایند؛ اما در ایران بسیاری از افراد این کار مهم را پشت گوش انداخته و برایشان مهم نیست.

آشنایی با انواع عوارض ساخت و ساز

شهرداری‌ها انواع و اقسام عوارض را از شهروندان اخذ می‌کنند که یکی از مهم‌ترین این عوارض، عوارض ساخت است. عوارض ساختمان خود شامل انواع عوارض دیگری است که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره شده است:

  • عوارض نوسازی و عمران شهری

مطمعنا همه ما فیش عوارض نوسازی و عمران را دیده‌ایم که در ابتدای سال برای همه مالکان و اراضی فرستاده می‌شود و هر فردی تا پایان سال فرصت دارد که این عوارض را پرداخت نماید و در غیر این صورت شامل 9 درصد جریمه دیرکرد شده و به مبلغ قبلی فیش او افزوده می‌شود.

البته اگر در طول سال که فرصت پرداخت به شما داده شده است این کار را انجام دهید، 10 درصد تخفیف به شما تعلق خواهد گرفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتری در زمینه فیش عوارض ساخت با ما در رویال سازه پایدار در ارتباط باشید.

  • عوارض خدمات پسماند

یکی دیگر از عوارضی که شهرداری از شهروندان اخذ می‌کند و در فیش عوارض ساختمان وجود دارد، مربوط به خدمات مدیریت پسماند است که از نام آن پیداست که به زباله‌هایی که در سطح شهر جمع آوری می‌کنند و مدیریت پسماند گفته می‌شود و نرخ آن هم توسط خود شهرداری تعیین می‌شود. به یاد داشته باشید که اگر مستاجر هستید، پرداخت عوارض پسماند به عهده شما می‌باشد.

  • عوارض کسب و پیشه

یکی دیگر از عوارض ساخت، عوارض کسب و پیشه است که مربوط به مغازه‌ها و امکان تجاری می‌شود که در ابتدای شروع افتتاح این واحدها و بعد از آن به‌صورت سالانه برای واحدهای تجاری فرستاده می‌شود.

به یاد داشته باشید که در صورت عدم پرداخت این عوارض به واحدهای مربوطه، این قضیه از طرف آن‌ها بررسی خواهد شد و ممکن است که دچار جریمه شوید. پس با دیدن فیش عوارض ساخت سریعا به پرداخت آن اقدام نمایید تا پرداخت آن را فراموش نکنید.

عوامل مؤثر در فیش عوارض ساخت و ساز

میزان عوارض ساخت در هر شهر و استانی با یکدیگر متفاوت است و شاخصه‌های زیادی وجود دارند که در میزان عوارض ساخت تأثیر گذار هستند. مثلا ممکن است عوارض ساخت در یکی از کوچه‌های تهران 500 هزار تومان و در یک ساختمان دیگر در همان کوچه 300 هزار تومان باشد. در ادامه این مطلب به عوامل تأثیرگذار بر عوارض ساخت اشاره شده است:

  • پهنه ملک
  • موقعیت ملک
  • مساحت ملک
  • مساحت جبهه و پشت جبهه
  • مشخصات ملک که شامل سن و سال ساختمان، تعداد طبقات ساختمان، نوع کاربری ساختمان و متراژ آن است

شما می‌توانید از طریق همین سایت اقدام به ارتباط با ما در رویال سازه پایدار نمایید.

قانون و فیش عوارض ساختمان

طبق قانون وضع شده در کشورمان، تمام ساختمان‌ها، اراضی و هر گونه ساختی که در محدوه شهر انجام شود،  ملزم به پرداخت عوارض ساخت هستند. فیش عوارض ساخت در ابتدای سال برای تمام مالکین ارسال شده و همه فرصت دارند که در طول یک‌سال آن را پرداخت نمایند. به یاد داشته باشید که اگر در طول یک‌سال اقدام به پرداخت عوارض ساخت نمایید، مشمول 10 درصد تخفیف در پرداخت آن خواهید شد و افرادی که در طول یک‌سال فرصت داده شده اقدام به پرداخت عوارض ساختمان خود ننمایند، مشمول 9 درصد جریمه دیرکرد آن خواهند شد.

عوارض شهرداری برای ساختمان

شهرداری هر شهری اجازه دارد تا از ساختمان‌های نوساز مبالغی را که تحت عنوان عوارض شهرداری برای ساخت و ساز شناخته می‌شود را دریافت نماید و این عوارض بر اساس ویژگی‌های مختلفی که ساختمان دارد محاسبه می‌شود که در ادامه این مطلب به آن‌ها اشاره شده است:

  • عوارض ارزش بهینه
  • عوارض زیربنا
  • عوارض مازاد بر تراکم
  • عوارض ایمنی، آموزش و پرورش و بیمه اجتماعی
  • عوارض پذیره و کاربرد

اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتری در در زمینه فیش عوارض ساخت هستید با ما در رویال سازه پایدار تماس حاصل نمایید.

نحوه محاسبه عوارض ساختمان‌ها و نرخ آن

همان‌طور که در بالا اشاره شد عوارض ساختمان شامل عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض مدیریت خدمات پسماند برای اماکن مسکونی و غیر مسکونی و عوارض کسب و پیشه می‌باشد. در ادامه قرار است ببینیم که نرخ محاسبه عوارض به چه صورت است.

تعیین این نرخ بر اساس فرمول‌های خاصی که وزارت کشورمان تعیین کرده است، مشخص می‌شود و این تعیین نرخ سپس به تصویب شورامی اسلامی می‌رسد و به همین دلیل است که ما می‌بینیم نرخ عوارض ساختمان از یک شهر به شهر دیگر متفاوت می‌باشد. البته این تفاوت به ارزش ملک و این که در چه منطقه‌ای قرار دارد و چقدر ارزشمند است، نیز بستگی دارد.

به‌طور کلی عوارض ساختمان به عواملی مانند موقعیت ملک، پهنه ملک، مساحت زمین ملک، مساحت جبهه و پشت جبهه، مشخصات کلی ساختمان که خود شامل میزان سال ساخت ساختمان، تعداد طبقات آن، متراژ آن و نوع کاربری ساختمان و مواردی مشابه بستگی دارد.

در ادامه به روش محاسبه عوارض نوسازی اشاره کرده‌ایم که به‌صورت زیر است:

1.5%*ارزش ملک زمین = عوارض نوسازی

ارزش زمین + ارزش ساختمان = ارزش ملک

قیمت منطقه‌ای * مساحت زمین = ارزش زمین

(قیمت بنا * %30 ارزش معبر) * مساحت مشمول ساختمان = ارزش ساختمان

برای کسب اطلاعات بیشتری در زمینه فیش عوارض ساخت با ما در رویال سازه پایدار تماس حاصل نمایید.

بر اساس قانون چه کسی موظف به پرداخت عوارض ساختمان می‌باشد؟

پرداخت عوارض خدمات مدیریت پسماند طبق قوانین بر عهده کسی است که از ملک استفاده می‌نماید. بنابراین اگر شما مستأجر هستید شما باید به پرداخت عوارض ساختمان اقدام نمایید و پرداخت عوارض ساختمان برعهده مالک نخواهد بود.

پرداخت عوارض نوسازی بر طبق قوانین وضع شده در کشورمان بر عهده مالک است و تنها در صورتی مستأجر موظف به پرداخت آن است که در متن اجاره نامه پرداخت آن بر عهده مستأجر گذاشته شده باشد.

پرداخت عوارض کسب و پیشه نیز طبق قوانین حال حاضر کشورمان بر عهده فردی است که سند، اجاره نامه یا پروانه کسب به نام او خورده شده است و بنابراین مستأجر هم شامل پرداخت عوارض کسب و پیشه خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتری در مورد فیش عوارض ساخت با ما در شرکت فنی مهندسی رویال سازه پایدار ارتباط برقرار نمایید.

نحوه پرداخت عوارض ساختمان :

نحوه پرداخت عوارض ساختمان به دو صورت حضوری و غیر حضوری برای هر شهروندی امکان‌پذیر است که در ادامه این مقاله به آن اشاره شده است:

  • پرداخت حضوری

در روش پرداخت حضوری شما می‌توانید از طریق خودپردازهای موجود در شهر و یا دفاتر خدمات الکترونیک و همچنین ادارات درآمدی که در منطقه شما وجود دارد، نسبت به پرداخت حضوری عوارض ساختمان خود اقدام نمایید.

  • پرداخت غیر حضوری

در روش غیر حضوری هم چندین راه برای پرداخت وجود دارد که شما می‌توانید یک روش را انتخاب نموده و اقدام به پرداخت عوارض ساختمان نمایید.

  1. با ارسال کردن کد شناسایی 15 رقمی واحد خود با سامانه پیامکی 1370000070
  2. تماس با شماره 137
  3. اجرای کد دستوری #137*

برای کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه با ما در شرکت فنی مهندسی رویال سازه پایدار تماس حاصل نمایید.

تفاوت عوارض شهرداری با مالیات چیست؟

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، عوارض مبلغی است که شهروندان هر شهری به ازای خدماتی که شهرداری آن شهر ارائه می‌دهد به شهردای پرداخت می‌کنند و این خدمات شامل ایجاد خیابان‌ها و کوچه‌ها و زیبا سازی آن‌ها، نظافت و حفظ و توسعه خدمات شهری می‌باشد و همه ما موظف به پرداخت آن هستیم. به یاد داشته باشید که این عوارض هم شامل واحدهای مسکونی و هم شامل واحدهای غیر مسکونی می‌باشد.

اما مالیات یک هزینه اجتماعی است که هر شهروندی در هر کجای دنیا برای بهره برداری بهتر از منابع کشور خود، باید به پرداخت این هزینه اقدام نماید. مالیات توسط دولت‌های کشورها از افراد گرفته می‌شود و فقط به املاک تجاری مربوط است و به واحدهای مسکونی هیچ ربطی ندارد.

نتایج پرداخت نکردن عوارض شهرداری

اگر عوارض نوسازی شهرداری به موقع پرداخت شود، سبب بهبود خدمات شهری شده و این امر خود منجر به تخفیف‌های مختلف در قبض‌های دیگر شما خواهد شد. باید توجه داشته باشید که عدم پرداخت این عوارض طبق قانون کشور، اختیاراتی را به شهرداری هر شهری خواهد داد که بتوانند نسبت به وصول آن طبق آن قوانین اقدام نمایند.

اولین جریمه‌ای که شامل پرداخت نکردن این عوارض برای شما خواهد شد، جریمه 9 درصدی دیرکرد آن است که اگر در طی چندین سال این کار تکرار شود شهرداری با اختیاری که دارد، اخطاریه‌ای برای اداره‌های مختلف آب، برق، گاز، آب و فاضلاب مالک خواهد فرستاد تا مالک را از این خدمات محروم نماید.

کلام آخر

در کشورهای پیشرفته، دادن مالیات و عوارض امری عادی بوده و شهروندان جهت اداره بهتر کشور و زیبا سازی شهر و کشورشان نسبت به پرداخت عوارض و یا مالیات واکنش منفی ندارند و با آگاهی به اینکه این عوارض به نفع خودشان و شهرشان است، اقدام به پرداخت آن می‌نمایند. اما در ایران مردم تمایلی به پرداخت این عوارض ندارند و حتی به آن فکر نمی‌کنند و بدون در نظر گرفتن عوارض ساخت، شروع به ساخت و ساز می‌نمایند و سپس به دلیل اینکه از پس عوارض آن بر نمی‌آیند ساختمان را نیمه کار رها می‌کنند و سبب نازیبا شدن چهره شهر می‌شوند. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که این وظیفه ماست که نسبت به این عوارض آگاه باشیم و در پرداخت آن‌ها‌ تعلل نکنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتری در زمینه فیش عوارض ساخت می‌توانید با ما در رویال سازه پایدار در ارتباط باشید.