دستور نقشه ساختمان

فهرست مطالب

اگر در صنعت ساخت و ساز در حال فعالیت هستید، چه معمار باشید، چه سازنده ملک حتما نام دستور نقشه ساختمان را شنیده اید. در هنگام تخریب و نوسازی یک ساختمان اولین و اساسی‌ترین مدارک جهت این کار تهیه دستور نقشه است. به دلایل مختلفی مالک باید اقدام به تهیه دستور نقشه ملک نماید که یکی از این دلایل جلوگیری از ایجاد اغتشاش در شهر است. مراجع قانونی امور ساختمانی برای کنترل ساخت و ساز و جلوگیری از هرج و مرج در شهرها دست به این اقدام زده‌اند تا بتوانند بر روی ساخت و ساز ساختمان‌ها نظارت کافی داشته باشند. اگر شما قصد مشارکت در کار ساخت و ساز را دارید و یا قصد دارید که ملک شخصی خود را بسازید با ما در رویال سازه پایدار همراه باشید تا درباره دستور نقشه اطلاعات بیشتری را با شما به اشتراک بگذاریم.

دستور نقشه ساختمان چیست؟

به نوعی از ابلاغ رسمی شهرداری به مالک، دستور نقشه ساختمان می‌گویند که مالک توسط آن می‌تواند نقشه ساختمانی را تهیه کند. این دستور نقشه به‌صورت یک یا دو برگه حاوی اطلاعاتی خاص توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری به مالک تحویل داده می‌شود. اولین گام برای ساخت یک واحد مسکونی یا تجاری این است که مالک نسبت به اخذ دستور نقشه از شهرداری اقدام نماید.

دستور نقشه فقط بنا بر درخواست کتبی که مالک ساختمان و یا وکیل قانونی او به دفاتر خدمات الکترونیک ارائه می‌دهند داده می‌شود. البته پس از طی کردن مراحل اداری و تأیید شدن توسط بخش صدور پروانه شهرداری منطقه برای فرد متقاضی دستور نقشه صادر خواهد شد و این دستور تنها به مالک ساختمان یا وکیل قانونی وی قابل ارائه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه کافی است با ما در رویال سازه پایدار ارتباط برقرار نمایید.

اهمیت فرم دستور نقشه ساختمان

بالاترین و مهم‌ترین سندی که شهرداری هر شهری برای اجازه و نحوه ساخت ساختمان صادر می‌کند، دستور نقشه است. ما به مالکان و خریداران محترم پیشنهاد می‌کنیم که اگر تمایل به خرید ملک دارید و یا قصد دارید در ساخت و ساز ملک شریک شوید، حتما عقد قرارداد را منوط به دریافت دستور نقشه ساخت جدید از شهرداری قرار بدهند.

مراحل صدور دستور نقشه ساختمان چیست؟

  • تشکیل پرونده

اولین گام برای شروع، تشکیل پرونده است و نیاز است که مدارک مورد نیاز تشکیل پرونده را به کارشناس آن تحویل دهید، سپس وی وظیفه دارد درستی مدارک شما را بررسی نماید و آن را با اصل مدارک تطبیق داده و درخواست شما را در سیستم ثبت کند و رسیدی به شما ارائه دهد که شامل شماره پرونده، تاریخ ثبت‌، نام بازدید کننده و تاریخ بازدید است.

  • بازدید ملک

دومین مرحله صدور دستور نقشه بازدید از ملک است که در این مرحله کارشناس بازدید در زمانی که از قبل اعلام شده است از ملک بازدید به عمل می‌آورد و بعد از آن گزارشی از این بازدید را در سیستم ثبت می‌کند. به یاد داشته باشید که در زمان اعلام شده برای بازدید ملک، شرایط بازدید آن را برای کارشناس فراهم آورید؛ زیرا در غیر این صورت مسئول تأخیر در پروژه، خود شما هستید و هزینه‌های آن بر دوش شما خواهد بود.

  • طرح تفضیلی و بر و کف

در این مرحله مسئول این کار نظریه تفضیلی و بر و کف ملک شما را به‌صورت سیستمی می‌تواند از شهرداری منطقه‌ای که ملک در آن قرار دارد دریافت نماید و سپس پرونده الکترونیک به مرحله صدور دستور نقشه ساختمان ارسال شده و کسی که مسئول دفتر خدمات الکترونیک شهرداری منطقه است، باید از نحوه پیشرفت پرونده از شهرداری منطقه پیگیری به‌عمل آورد.

  • صدور دستور نقشه ساختمان

در این مرحله بعد از تأیید کردن سیستمی رئیس صدور پروانه، دستور نقشه در دفتر خدمات الکترونیک شهر، توسط مسئول این بخش چاپ شده و به شما تحویل می‌گردد.

به یاد داشته باشید که به دقت بررسی کنید که دستور نقشه‌ای که تحویل گرفتید برای ملک شما باشد و اطلاعات درج شده در آن اختلافی با مشخصات و اطلاعات اصلی ملک شما نداشته باشد.

مدارک لازم جهت دریافت دستور نقشه ساختمان

  • اصل و کپی همه صفحات سند مالکیت ملک الزامی است.
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هوشمند مالک ساختمان یا مالکین ساختمان( در صورت وجود وکیل قانونی، اصل و کپی شناسنامه، وکالت‌نامه و کارت ملی وی)
  • اگر مالک فوت کرده باشد، اصل و کپی گواهی انحصار وراثت و شناسنامه و کارت ملی همه وارثان
  • اگر مالک فرد نبوده و حقوقی باشد، ارائه دادن معرفی نامه رسمی با توجه به تعیین حدود اختیارات وی، اساس‌نامه و روزمه رسمی شرکت لازم می‌باشد.
  • اصل و کپی فیش نوسازی سال جاری ملک( در صورت عدم فیش نوسازی، لحظه ثبت در خواست این مبلغ محاسبه شده و برای پرداخت به فرد اعلام می‌شود.)
  • نقشه 2000/1 وضعیت حال حاضر ملک که محل و آدرس دقیق ملک توسط مالک یا وکیل قانونی مالک بر روی این نقشه مشخص شده است.
  • اگر ملک فاقد ساختمان است، ارائه نظریه کمیسیون ماده 12 و یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد 6 و 7 قانون اراضی شهری لازم می‌باشد.
  • اگر یک ملک دارای شیب بسیار تند باشد و یا شکل هندسی خاصی و عجیبی دارد و یا متراژ آن بیشتر از 3000 متر مربع است، ارائه نقشه1/2000 که توسط مهندس ذی‌صلاح تأیید شده باشد، لازم است.
  • اصل و کپی صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی هستند و از یک واحد بیشتر می‌باشند.
  • نظریه و رأی کمیسیون ماده 7 که معروف به کمیسون باغات است.
  • ارائه فیش آب، برق، گاز، تلفن و کدپستی ملک لازم است.

جهت کسب اطلاعات بیشتری در مورد دستور نقشه ساختمان با ما در رویال سازه پایدار تماس حاصل نمایید.

اطلاعات موجود در دستور نقشه چیست؟

در دستور نقشه‌ای که شهرداری به مالک و یا وکیل قانونی وی ارائه می‌دهد همان طور که در بالا اشاره شد و ممکن است در یک یا دو برگ ارائه داد شود، اطلاعات زیر آمده است که ما به اختصار به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

شماره پرونده: در تمامی شهرها شهرداری‌ها برای سرعت بخشیدن به کارهای مربوط به ساختمان سازی از یک شماره پرونده استفاده می‌نمایند تا ملک شما توسط همین شماره پرونده که در قسمت بالای دستور نقشه درج شده است، قابل شناسایی باشد.

کد شناسایی ملک: این کد همان کد ملک و بلوک می‌باشد که از طریق پلاک آبی رنگ ملک و یا مشخص کردن محدوده قرارگیری ملک در نقشه مشخص می‌شود و شهرداری هر منطقه‌ای از طریق همین کد است که می‌تواند ملک شما را شناسایی نماید.

تاریخ صدور دستور نقشه ساختمان: تاریخی که در این قسمت از دستور نقشه نوشته شده است، از لحظه صدور تا 6 ماه اعتبار دارد.

نوع درخواست: در این قسمت از دستور نقشه، اقداماتی که قصد انجام آن را در ملک دارید، درج می‌شود و نوع درخواست از تخریب تا نوسازی، تغییر نقشه، توسعه بنا، تعمیرات اساسی و… هر کدام باید در این قسمت به‌طور واضح مشخص شده باشد.

پلاک ثبتی ملک: این پلاک توسط اداره ثبت صادر شده است و بر روی سند نوشته می‌شود. این پلاک شامل یک رقم اصلی و یک رقم فرعی است.

نام متقاضی: منظور از نام متقاضی خود مالک یا وکیل قانونی او می‌باشد. اگر تعداد مالکان بیشتر از یک نفر است، برای درخواست دادن صدور نقشه نام یک نفر کفایت می‌کند.

تاریخ درخواست: منظور از تاریخ درخواست همان تاریخی است که شما برای دریافت دستور نقشه ساختمان به شهرداری منطقه خود مراجعه نمودید.

اگر در زمینه تهیه دستور نقشه ساختمان نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتری دارید ما در شرکت فنی و مهندسی رویال سازه پایدار در خدمت شما عزیزان هستیم.

دفتر خدمات شهرداری و دریافت دستور نقشه

شهرداری هر منطقه‌ای در هر شهری، مجموعه‌ای از دفاتر خدماتی دارد و شما به‌عنوان مالک یا وکیل قانونی مالک برای دریافت دستور نقشه به یک دفتر خدمات شهرداری مراجعه کرده و درخواست تشکیل پرونده داده و پس از گذشت مدت زمانی دستور نقشه برای ملک شما صادر می‌گردد.

به یاد داشته باشید که جهت تشکیل پرونده دستور نقشه به هر دفتر خدمات الکترونیکی مراجعه نمایید تا پایان کار و صادر شدن پروانه فقط مجاز هستید با همان دفتر کارهای خود را انجام دهید.

در این مرحله از کار اندازه‌گیری ابعاد زمین هم بسیار حائز اهمیت است و ما به شما توصیه می‌کنیم که از یک نقشه بردار در این زمینه کمک بخواهید و خودسرانه اقدام به متر کردن زمین ننمایید.

مدت زمان دریافت دستور نقشه

مالک یا وکیل قانونی وی ابتدا باید درخواست تشکیل پرونده بدهد و پس از اینکه درخواست وی ثبت شد، اگر مدارک ارائه شده کامل و بدون نقص باشد، صدور دستور نقشه ساختمان در حدود 14 روز کاری به طول می‌انجامد. اگر هر گونه مشکلی در پرونده وی یافت شود، فرایند دریافت این دستور امکان دارد تا یک‌سال هم زمان ببرد. بنابراین زمان ثبت درخواست دستور نقشه بسیار به مدارک ارائه شده دقت نمایید.

مراحل بعدی پس از دریافت دستور نقشه

در دستور نقشه ساختمانی که به شما ارائه می‌دهند، اطلاعات ساختمانی که می‌توانید بسازید به شما داده خواهد شد. مثلا شما با اطلاعات مندرج در دستور نقشه متوجه می‌شوید که اجازه دارید یک ساختمان 3 طبقه بر روی طبقه همکف داشته باشید. با توجه به اینکه چند واحد در این ساختمان قرار است باشد، پهنه وقوع ملک و کاربری ملک و حداقل پارکینگی که این ملک به آن نیاز دارد، مشخص خواهد شد. در اینجاست که شما باید وارد مرحله بعدی شوید و به دنبال یک معمار برای ادامه کارهای ملک خود باشید.

و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در این زمینه با ما در رویال سازه پایدار در تماس باشید.

طراحی از روی دستور نقشه

در ابتدای این کار ابعاد زمین ملک را بر اساس ابعاد اصلاحاتی که در دستور نقشه انجام شده است، رسم می‌کنند و سپس پیشروی طولی زمین ملک را بر اساس ابعاد درج شده در سند رسم می‌کنند( بر اساس فرمول60%+2) و بعد از آن درز انقطاع بر اساس فرمول مربوط به آن رسم شده(1/200 ارتفاع از روی شالوده) و سپس به سراغ اسکلت ساختمان رفته و نوع آن مشخص می‌شود. در مرحله بعدی محلی که قرار است راه پله و آسانسور قرار گیرد، تعیین خواهد شد و سپس محل پارکینگ‌ها را مشخص کرده و در مرحله آخر پلان‌ها، نماها و برش‌های ساختمان را طراحی و ترسیم می‌کنند.

از دستور نقشه تا جواز ساختمان

جواز ساختمان یا همان پروانه ساخت، یک نوع اجاره نامه ایست که شهرداری هر شهری به مالک ساختمان و یا پیمانکار پروژه ساختمانی برای ساخت و ساز ارائه می‌دهد. در انجام کار ساخت و ساز باید اقدام به دریافت پروانه ساخت نمود؛ زیرا بر اساس این جواز، ساختمان شما بر اساس ضوابط و آئین نامه شهرداری پیش رفته تا از بروز حادثه‌هایی که ممکن است برای هر ساختمانی رخ دهد، پیشگیری شود.

مراحل گرفتن دستور نقشه تا پروانه ساخت ساختمان بر اساس درستی مدارک ارائه شده از اداره‌های مختلف کشور ممکن است که زمان‌بر بوده و از چند ماه تا یک‌سال به طول بیانجامد.

به یاد داشته باشید که بعد از گرفتن دستور نقشه و جواز ساخت تا 6 ما فرصت به شما داده می‌شود که اقدام به ساخت ملک نمایید و این مهلت را می‌توان پس از تمام شدن 6 ماه تا 2 سال افزایش داد.

نکته مهم در باب دستور نقشه

پس از انجام مراحل طی شده و دریافت دستور نقشه حتما آن را کنترل نمایید و اطمینان حاصل کنید که دستور نقشه‌ای که دریافت کرده‌اید با مشخصات ملک شما تطابق داشته باشد و مربوط به ملک شما بوده و مغایرتی با نوع درخواستی که ارائه داده‌اید نداشته باشد. این دستور نقشه حتما باید توسط مهر دفتر خدمات الکترونیک شهر ممهور شده باشد.

استعلام دستور نقشه

اگر اقدام به اخذ دستور نقشه کرده‌اید و الان می‌خواهید بدانید که این دستور در کدام مرحله است می‌توانید با شماره گیری #3*1*137* با تلفن همراه خود و سپس وارد کردن شماره پرونده‌ای که در این مقاله در مورد آن صحبت شد، ببینید که دستور نقشه شما در کدام مرحله است و اطلاعات لازم در این زمینه را بدست آورید.

کلام آخر

اگر قرار است به زودی وارد کار ساخت و ساز شوید و یا ملکی دارید و تمایل دارید که آن را دوباره بسازید باید بدانید که کار تشکیل پرونده و دریافت دستور نقشه ساختمان و همچنین دریافت جواز ساخت ملک امری زمان‌بر بوده و نیازمند است که در این زمینه تجربه کافی برای پیشبرد امور خود داشته باشید. به همین دلیل می‌توان با مراجعه به یک شرکت معتبر مانند شرکت فنی مهندسی رویال سازه پایدار تمامی مراحل این کار را به آن‌ها سپرد تا مالکین دیگر درگیر پروسه دریافت انواع مجوزهای ساخت ملک نشوند.

اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری دارید با ما در رویال سازه پایدار تماس برقرار نمایید تا همکاران ما در این مجموعه شما را راهنمایی بفرمایند.