درخواست مجوز ساخت از شهرداری

فهرست مطالب

درخواست مجوز ساخت از شهرداری

مجوز ساخت، به مدرکی گفته می شود که برای ساخت  یک بنای تجاری یا مسکونی، باید از شهرداری گرفته شود. از این رو پروانه ساخت و ساز ملک یک نوع مجوز ساخت و ساز بنا به شکل قانونی محسوب می‌شود و به همین علت نیز، افرادی که قصد ساخت و ساز ملکی را دارند و بدون درخواست مجوز ساخت از شهرداری اقدام به انجام این کار می‌کنند، نه تنها نمی توانند گواهی پایان کار دریافت کنند، مشمول جریمه هم می‌شوند.

در ادامه به روند دریافت این مجوز می‌پردازیم.

درخواست مجوز ساخت از شهرداری

اهمیت دریافت پروانه ساخت

پروانه ساختمان، همانگونه که از نامش پیداست، در مواردی گرفته می‌شود که یک بنا ساخته می شود ؛ به همین علت نیز، در مواردی همچون نوسازی، احتیاجی به گرفتن این مدرک نیست. در پروانه ساخت بنا، مواردی مثل مشخصات مالک و خود بنا، مساحت زمین و تراکم ساختمان ذکر می‌گردد و همچنین ساخت و ساز باید بر اساس مفاد پروانه انجام شود؛ در غیر این صورت سازنده جریمه خواهد شد یا بنا تخریب می‌شود، چرا که مرتکب تخلف شده است. در ادامه به مراحل درخواست مجوز ساخت از شهرداری می‌پردازیم.

تشکیل پرونده برای درخواست مجوز ساخت از شهرداری

تشکیل پرونده توسط مالک یا کسی که از مالک وکالت دارد، جهت دریافت جواز ساخت در شهرداری یا دفتر خدمات الکترونیک انجام می‌شود. برای ثبت درخواست در راستای گرفتن مجوز ساختمان سازی مالک پروژه باید اصل و تصویر سند مالکیت ملک مورد نظر،کارت شناسایی و تصویر آن و برگه تسویه‌حساب عوارض مربوط به نوسازی بنا و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های قبل را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک ارائه دهد و درخواست خود را به طور کتبی در این مراکز ثبت نماید.

بیشتر بخوانید : وام سیم کارت

دستور صدور بازدید از مراحل دریافت پروانه ساخت

دومین مرحله از مراحل درخواست مجوز ساخت از شهرداری، این می‌باشد که مسئولان شهرداری جهت کنترل ابعاد بنا، موقعیت آن، موقعیت قرار گیری در محله مورد نظر و بررسی همسایگی سازه، به محل پروژه مراجعه خواهند کرد و در صورت عدم تطبیق ملک با مدارک آن مجوز ساخت صادر نمی‌شود. با بازدید از ملک مورد نظر تعداد طبقات مجاز آن نیز مشخص خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در رویال سازه پایدار تماس بگیرید.

درخواست مجوز ساخت از شهرداری

گزارش مامور فنی برای درخواست مجوز از شهرداری

بررسی گزارش مامور فنی شهرداری منطقه و کاربری بنا تنها در برخی از شهرهای بزرگ اجرا می‌شود که یعنی قوانین مربوط به ساخت‌وساز ملک در هر نقطه به طور اختصاصی شهر تعیین ‌شده است. کارشناس طرح تفصیلی نوع کاربری سازه را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص خواهد کرد. در این بررسی، در صورتی که مشخص شود که ملک در طرحی از طرح‌های شهرداری قرار گرفته است، این موضوع با دقت بیشتری بررسی‌ خواهد شد تا مشخص گردد که ساخت‌وساز ملک با پروژه‌های عمرانی در منطقه مورد نظر تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی بین پروژه‌ها مشاهده شد، باید مشخص گردد که مقدار تراکم آن چه قدر بوده و سپس اصلاحاتش انجام شود.

دستور نقشه ملک

بعد از انجام مراحل درخواست مجوز ساخت از شهرداری که پیش از این اشاره کردیم، دستور تهیه نقشه توسط کارشناس شهرسازی به مالک صادر خواهد شد. در دستور نقشه اطلاعاتی چون ابعاد باقی‌مانده ملک بعد از اصلاحات موردنظر شهرداری منطقه، مساحت زمین پس از اصلاحات، تعداد طبقات ساختمان و سطح اشغال‌شده توسط هر طبقه بیان می‌شود. مطابق با این موارد یعنی تعداد طبقات بنای در حال ساخت و سطح اشغال در هر طبقه مطابق با پهنه‌ای که سازه در آن قرار دارد و همچنین متراژ مربوط به سند و عرض‌گذر تعیین خواهد شد. در مرحله بعد نیز دستور نقشه به مهندس معمار مربوطه ارجاع داده می‌شود.

طراحی نقشه در درخواست مجوز ساخت از شهرداری

در این مرحله از درخواست مجوز ساخت بر اساس ضوابط شهرداری منطقه مورد نظر و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک مورد نظر طراحی خواهد شد. از اصلی ترین بخش‌های صدور پروانه همین طراحی نقشه معماری است، چرا که حداکثر توانایی طرح نقشه از نظر متراژ پروژه، کیفیت فضاها و تعداد پارکینگ در آن ارائه خواهد شد و در نظر داشته باشید که پس از اتمام طراحی، نقشه معماری  باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری فرستاده شود تا بررسی گردد. در صورتی که نقشه معماری بنا نیاز به هر گونه اصلاح دوباره‌ای داشته باشد، دفتر مهندسی مربوطه باید نقشه آن را اصلاح کند و بعد از اصلاح دوباره نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارسال گردد تا تأییدیه نقشه گرفته شود.

پرداخت عوارض شهرداری در دریافت پروانه ساخت

در این مرحله نیاز به انجام کار زیادی نیست و تنها باید عوارض شهرداری تعیین شده طبق متراژهای موجود خود را پرداخت نمایید. نوع کاربری بنا تاثیر بسیاری روی هزینه عوارض شهرداری می‌گذارد و  معمولا کاربری‌های تجاری و اداری نسبت به کاربری مسکونی گران تر می‌باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درخواست مجوز ساخت از شهرداری با ما در رویال سازه پایدار تماس بگیرید تا مشاورین ما در هر مرحله توضیحات لازم را در اختیارتان قرار دهند.

درخواست مجوز ساخت از شهرداری

تهیه مدارک پیش نویس از مراحل درخاست مجوز از شهرداری

پس از پرداخت عوارض شهرداری منطقه و دریافت تأییدیه، باید مدارک پیش‌نویس را آماده کنید. جهت تهیه پیش‌نویس از مدارک ملک مورد نظر مالک باید به دفتر خدمات شهری منطقه مراجعه کرده و فرم درخواست مربوط به تعیین ناظر را کامل کند و پس از آن نیز باید منتظر  بماند تا از سوی دفتر و معرفی ناظر با او تماس بگیرند که پس از تعیین ناظر، میان مالک و ناظر قراردادی بسته خواهد شد.

چاپ پروانه ساخت پس از تأییدیه نقشه‌های چهار رشته مربوط به مشخصات بنا و پروسه دریافت تأییدیه‌های مربوط  به دفتر خدمات شهری منطقه و تأییدیه‌های طرح تفصیلی بر و کف، به تأیید رئیس صدور مجوز ملک، معاون شهرسازی و معماری منطقه و در پایان تأییدیه شهردار منطقه نیاز دارد که همه این تأییدیه‌ها به شکل سیستمی انجام شده و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ می‌گردد.

سامانه درخواست مجوز ساخت از شهرداری

سامانه هایی جهت دریافت پروانه ساخت راه اندازی شده‌اند که در منطق مختلف، متفاوت می باشند. به عبارت دیگر، با توجه به شهر مورد نظر ، سامانه دریافت پروانه ساخت از شهرداری، بسیار متفاوت است و به نوعی از سایت شهرداری همان شهر در دسترس قرار می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات درخواست مجوز ساخت از شهرداری می‌توانید با ما در رویال سازه پایدار تماس بگیرید.