اخذ طبقه مازاد ساختمان

فهرست مطالب

اخذ طبقه مازاد ساختمان

اضافه نمودن طبقات به واحدهای در حال ساخت یا تمام شده یک سازه به علت سودآوری بالا یکی از اصلی ترین دغدغه‌های ساختمان سازها در کشور محسوب می‌شود. این مسئله تحت تاثیر بالا کشیدن قیمت مسکن در همه نقاط روز به روز پر رنگ تر شده و پس از به وجود آمدن مشکلات بسیار در ساخت و ساز مثل ترک برداشتن ساختمان وزارت شهرسازی تصمیم گرفت برای اضافه کردن تعداد واحدها و دادن طبقات بیشتر به سازنده بنا فرایند سختگیرانه ای را در نظر بگیرد. از این رو برای اضافه نمودن هر طبقه نیاز به اخذ طبقه مازاد ساختمان می‌باشد که در ادامه به فرایند آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : وام با خودرو

اخذ طبقه مازاد ساختمان

طرح تفضیلی یکپارچه در خصوص اخذ طبقه مازاد ساختمان

با آغاز سال ۱۳۹۰، طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران، مورد بررسی قرار گرفت و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ هم به تأیید شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و حداکثر طبقه ساختمانی مجاز، ارتفاع و تعداد طبقات با توجه به پهنه ملک، عرض معبر بنا، مساحت زمین و موارد دیگر تعیین گردید.

با توجه به این طرح اگر مالک بدون دریافت مجوز اخذ طبقه مازاد ساختمان اقدام به ساخت طبقه اضافه کند، عملی غیرقانونی بوده، ساخت و ساز اضافه غیرمجاز تلقی خواهد شد. در این صورت شهرداری مطابق با قانون موظف است جلوی این ساخت و ساز غیرمجاز در هر مرحله‌ای که قرار دارد را بگیرد و پس از متوقف نمودن ساخت و ساز، شهرداری اقدام به تخریب طبقات اضافی ساخته شده خواهد کرد.

گزارش امکان سنجی چیست؟

همانطور که اشاره شد، در همه شهرها مجوز تعداد طبقاتی که در هر بنا سازنده می‌تواند به صورت مجاز بسازد، توسط شهرداری بررسی و صادرخواهد شد. تعداد طبقات مجاز طبق پیشنهاد طرح تفصیلی منطقه‌ای می‌باشد که سازه در آن واقع شده و از آنجایی که یک طرح کلان مثل طرح تفصیلی توانایی بررسی تمام جزئیات را ندارد، شهرداری اجازه دارد با توجه به شرایط پروژه ساختمانی که شامل مواردی چون همجواری با  ساختمان‌های  بلند مرتبه و سایه اندازی ساختمان‌های همجوار می‌شود، اجازه ساخت طبقات بیشتر را صادر نماید.

از این‌رو سازنده و یا مالک بنا می تواند درخواست ساخت طبقات بیشتر از طبقات مجاز در طرح تفصیلی را بدهد و در این مرحله شخص متقاضی طبقه اضافی باید با کمک کارشناس و متخصص مربوطه طرح امکان سنجی افزایش طبقات را تهیه نموده و به شهرداری منطقه مربوطه ارائه دهد.

بیشتر بخوانید : بازسازی ساختمان

اخذ طبقه مازاد ساختمان

 شرایط اخذ طبقه مازاد ساختمان و اضافه بنا

  • شرایط و موقعیت ساختمان: به منظور سامان بخشی به سیمای شهر، اگر تعداد طبقات بیشتر از ۶۰ درصد بناهای اطراف، بیش از طبقات مجاز ملک در حال ساخت باشند، طبق شرایط خاصی می‌توان طبقه مازاد را اخذ نمود.
  • تجمیع قطعات در اخذ طبقه مازاد ساختمان: در مواردی که قطعات با یکدیگر تجمیع شوند، پروژه مشمول تراکم تشویقی خواهد شد که در این صورت می توان تراکم مازاد را در طبقه اضافه نمود و یا به صورت توزیع تراکم در طبقات گرفت که این امر در شهرداری‌های مناطق مختلف به شکل سلیقه‌ای اعمال می‌‌گردد.
  • مساحت قطعه: در بعضی از پهنه‌ها املاکی که مساحتشان از حداقل اندازه قطعه بزرگتر است، مشمول تشویقی طبقه مازاد خواهند شد. در کلیه زیر پهنه‌های سکونت عام، در قطعاتی به وسعت پنج برابر حداقل اندازه قطعه، اعطای یک طبقه به صورت تشویقی با تراکم متناظر مجاز می‌باشد. همچنین در کلیه زیر پهنه های فعالیت (S2), (S1) به استثنای اراضی و ملک با نوعیت باغ، در قطعاتی با وسعت سه برابر حداقل اندازه قطعه مذکور، یک طبقه تشویقی با تراکم متناظر مجاز می‌باشد. ودر کلیه زیر پهنه‌های مختلط به استثنای اراضی و املاک با کاربری باغ، در قطعاتی که استفاده غیرمسکونی دارند، با وسعت سه برابر حداقل اندازه قطعه، یک طبقه به صورت تشویقی با تراکم متناظر و در قطعاتی که کاربری مسکونی دارند، با وسعت پنج برابر حداقل اندازه قطعه مورد نظر، یک طبقه تشویقی با تراکم متناظر مجاز خواهد بود.
  • بافت فرسوده در اخذ طبقه مازاد: بعضیی از املاک واقع در بافت‌های فرسوده در صورتی که حداقل اندازه مساحت قطعه را داشته باشند، مشمول تشویقی طبقه مازاد خواهند شد.
  • بیشتر بخوانید : وام سیم کارت

 روند ارائه درخواست برای اخذ طبقه مازاد ساختمان

مانند همه درخواست ها به شهرداری تنها مالک، سازنده یا نماینده قانونی این اشخاص می تواند برای دریافت این مجوز اقدام کند. ابتدا باید همراه با اصل و کپی سند مالکیت ساختمان، اصل و فتوکپی شناسنامه تقاضای صدور مجوز اضافه طبقه و در صورت اینکه نماینده قانونی هستید، اصل برگه نمایندگی به شهرداری مراجعه نمایید.

پس از این مرحله با در دست داشتند همه محاسبات ساختمانی به واحد تاییدیه استحکام بنا در شهرداری مراجعه نموده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام می‌کنید. بعد از  این مرحله شهرداری طبق درخواست شما تمامی موارد را به سازمان نظام مهندسی کشور ارسال نموده و از آن‌ها می‌خواهد تا شرایط سازه و ساختمان شما را بررسی کنند.

بعد از اینکه مرحله اولیه ثبت درخواست به وسیله شما به اتمام رسید، زمان آن فرا می رسد تا ملک شما از نظر فنی مورد ارزیابی قرار گیرد که در این مرحله یکی از کارشانس سازمان نظام مهندسی در کشور موارد همچون حدود اربعه، عرض کوچ ، مساحت ملک و وضعیت آن را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که کارشناس مربوطه نظر موافقی داشته باشد، با اعلام به شهرداری پرونده اخذ طبقه مازاد ساختمان شما را به دست کارشناسان شهرداری می سپارد. در این مرحله نیز کارشناسان شاغل در شهرداری با استعلام از مراکز دیگر همچون اداره برق عوامل مختلف را بررسی نموده و در صورتی که تمامی استعلامات مثبت شود، مبلغی به عنوان عوارض ساختمانی و نوسازی به وسیله مالک یا سازنده پرداخت می شود و پس از آن پرونده شما برای اضافه اشکوب تایید خواهد شد.

بیشتر بخوانید : وام طلا

اخذ طبقه مازاد ساختمان

مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست اخذ طبقه مازاد ساختمان

  • ارائه درخواست اولیه به شهرداری منطقه
  • کد نوسازی آدرس دقیق بنا
  • سند ملک مورد نظر
  • ارائه دستور نقشه
  • مدارک شناسایی مالک ساختمان
  • ارائه نقشه اولیه ساختمان

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه اخذ طبقه مازاد ساختمان می‌توانید با شرکت مهندسی رویال سازه پایدار تماس بگیرید تا کارشناسان ما ضمن بررسی شرایط ملک، اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند.