اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان

فهرست مطالب

اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان

پروانه یا جواز ساختمان نوعی پرونده رسمی از شهرداری می‌باشد که به مالک یا پیمانکار اجازه خواهد داد تا پروژه ساخت و ساز یا بازسازی را بر اساس چهارچوبی به طور مشخص شروع نموده و ادامه دهد. انجام هرگونه عملیات ساخت و ساز بنا بدون اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف می‌شود. این استاندارها برای اطمینان یافتن از ایمنی صاحبان فعلی یا بعدی بنا در نظر گرفته‌شده است.

اصلی‌ترین هدف اخذ پروانه یاجوازساختمان اطمینان از ساخت و سازی قانونی طبق مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آیین‌نامه‌ و ضوابط طرح جامع شهری می‌باشد. بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن بنا و افراد مشغول به کار، پیشگیری از بروز حوادث ساختمانی و استفاده از تجارب فنی و مهندسی در ساخت بنا از دیگر دلایل گرفتن این مجوز می‌باشد.

بیشتر بخوانید : اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان

اخذ جواز ساخت یا پروانه ساختمانی یکی از مراحل مهم در پروژه های عمرانی است؛ بدون داشتن این جواز ساخت ها اجازه پیش بردن و شروع پروژه ساختمانی به شما داده نمیشود، بنابراین لازم است تا با مراحل اخذ جواز ساختمان آشنا باشید، رویال سازه پایدار در این مقاله هرآنچه درباره پروانه ساخت لازم است بدانید را برایتان توضیح خواهد داد، پس تا انتها همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : گواهی عدم خلاف ساختمان چیست؟

شرکت رویال سازه پایدار

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.

پروانه ساخت بنا چیست و چه کاربردی دارد؟

پروانه ساخت بنا چیست و چه کاربردی دارد؟

ساختمان سازی، قواعد و اصول مختص خود را دارد و افرادی که اقدام به فعالیت، در این عرصه می‌نمایند، در صورتی که مشغول ساخت یک واحد باشند یا چندین واحد باید در چهارچوب تعیین شده و شرایطی که در قانون، برای این امر، در نظر گرفته شده است، عمل نمایند. از جمله مواردی که ساختمان سازان، ملزم به رعایت آن هستد، اخذ مجوز ها و سندهای مورد نظر قانون گذار می‌باشد.

پروانه ساخت و جواز ساختمان، شناسنامه فنی و ملکی، شناسنامه فنی بنا، گواهی پایان کار سازه و سند تفکیکی آپارتمان‌ها، از جمله موارد و مجوز هایی می‌باشند که فعالین مشغول به ساخت و ساز، در مراحل مختلف کار خود، باید برای دریافت و اخذ آن ها از مراجع ذی صلاح مانند سازمان نظام مهندسی یا شهرداری، اقدام کنند.

بیشتر بخوانید : طراحی نمای ساختمان و پلان

بدون دریافت هر کدام از این مجوزها، فرد امکان استفاده از بعضی تسهیلات نظیر بیمه کارگران ساختمانی، دریافت وام برای ساخت و ساز از بانک‌ها، دریافت سند رسمی و تفکیکی و دریافت گواهی پایان کار بنا را از دست داده و فعالیت او غیر قانونی تلقی خواهد شد که به همین دلیل نیز مشمول جریمه می‌شود.

در اصل پروانه ساختمان یک سند معتبر است که گرفتنِ آن در شروع هر کاری برای ساخت و ساز لازم است، برای اخذ جواز ساخت، مالک یا نماینده حقوقی ساختمان باید درخواستی را به شهرداری برای دریافت پروانه ارسال کند و بعد از طی کردن مراحل اداری، جواز مورد نظر را بدست آورد، انجام دادن این مراحل ضروری است، زیرا بدون داشتن مجوز ساخت، تمام عملیان مربوط به ساختمان مثل ساخت و ساز، تخریب و گود برداری غیرقانونی محسوب میشود.

بیشتر بخوانید : جواز ساختمان چیست؟

 چه زمانی می‌توان برای اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان اقدام نمود؟

 چه زمانی می‌توان برای اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان اقدام نمود؟

تمامی پروژه های ساخت و ساز بنا و بازسازی و نوسازی آ‌‌ن‌ها مستلزم به اخذ مجوز ساخت می‌باشند که در برخی موارد بازسازی بناهایی که به وسیله ی یک پیمانکار ماهر و حرفه ای انجام می‌گیرد و حتی در بعضی جایگزینی‌های ساده که توسط مالک سازه صورت می پذیرد، به داشتن جواز نیازی نبوده و بدون درخواست مجوز ساخت هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

ولی با این حال پروژه‌ای که در آن تغییرات عمده در ساختار ساختمان انجام می‌شود که شامل اضافه کردن بنا باشد مستلزم به اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان از شهرداری می باشد. در صورتی که برای انجام تغییرات و بازسازی در بنا خود پیمانکاری حرفه‌ای و کاربلد را استخدام نمایید، این کار موجب می شود که او پروسه صدور پروانه ساخت را اداره کرده و تمامی هزینه‌های جواز و پروانه ساخت را از ابتدای کار برآورد کند.

در صورتی که خود مالک بنا قصد انجام تمامی روال قانونی این کار را داشته باشد، باید از شهرداری منطقه ی خود اقدام به درخواست جواز کند.

همچنین ذکر این موضوع از قاعده مستثنی نیست که انجام برخی از تغییرات و بازسازی در خانه نیاز به دریافت تاییدیه مخصوص ساخت و ساز می‌باشد و تنها به وسیله‌ی آن ها امکان پذیر است. برای مثال انجام هر گونه تغییر و دستکاری بر روی لوله ها و خطوط گاز توسط مالک ممنوع بوده و باید حتما به وسیله‌ی خود کارشناسان اداره‌ی گاز صورت بپذیرد. برای اینکه ساخت و ساز از همان ابتدا اصولی باشید بهتر است پیش از انجام کار برای مشاوره به یک شرکت معتبر مانند رویال سازه پایدار مراجعه نمایید تا با اقدامی به موقع از اتلاف وقت و هزینه اضافی پیشگیری کنند.

شرکت رویال سازه پایدار

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.

اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان توسط رویال سازه پایدار

اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان توسط رویال سازه پایدار

برای اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان معمولا پیمانکاران که بعضی اوقات با تعابیری مثل بساز و بفروش، انبوه ساز شناخته می‌شوند یا بنگاه های املاک که در عرصه مشارکت در ساخت فعال می‌باشند، صفر تا صد آن را برعهده می‌گیرند و هزینه‌های مرتبط با آن را پیش بینی می‌کنند.

ساخت و ساز از جمله فعالیت‌هایی می‌باشد که منافع گروه‌های متعددی چون مالکان اراضی، انبوه ‌سازان، فروشندگان مصالح ساختمانی، خریداران و فروشندگان، کارگران ساختمانی، اتحادیه املاک و مستغلات، اصناف ساختمان و نظام بانکی را تأمین می‌کند و  در صورتی که ساخت و ساز یک بنا قانونی باشد با اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمانی مشاغل زیادی درگیر پروژه می‌شوند.

بیشتر بخوانید : طراحی ویلا در شمال

مراحل اخذ جواز ساخت

مراحل اخذ جواز ساخت

تهیه کردن درخواست و جمع کردن مدارک برای ارسال به شهرداری از سوی مالک دارای مراحلی است که باید آنها را با دقت انجام داد تا روند اخذ مجوز با بیشترین سرعت و کمترین درصد خطا پیش رود و شروع ساخت و ساز به تعویق نیفتد، در ادامه تک تک مراحل گرفتن جواز ساخت را برایتان لیست کرده ایم:

1- تکمیل پرونده جواز در دفاتر خدمات الکترونیک در منطقه ساخت و ساز

مرحله اول در جواز ساخت تشکیل پرونده می باشد. در این مرحله مالک ساختمان یا وکیل او با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک، می تواند درخواست خود برای دریافت جواز ساخت را ثبت کند. بعد از آن باید درخواست بازدید از ملک را بدهد.

2- صدور دستور نقشه توسط گزارش مامور شهرداری

پس از بازدید توسط مامور مورد نظر در مرحله قبل، از طرف شهرداری دستور نقشه برای مالک ارسال می‌شود.

3- طراحی دقیق کلیه نقشه ها توسط مهندسین مشاور

طراحی نقشه اصلی ترین بخش کار در روند دریافت جواز ساخت است. طراحی بر اساس دستور نقشه آغاز میشود.

4- پرداخت عوارض و دریافت جواز ساخت

در هر منطقه بر اساس تراکم موجود، تعداد طبقات و متراژ ساختمان، عوارض محاسبه می‌شود. مالک باید مبلغ تعیین شده را به اداره درآمد مالیات پرداخت کند

بیشتر بخوانید : برگه تعهد معماری

تهیه مدارک پیش نویس در مراحل اخذ جواز ساخت

5- تهیه مدارک پیش نویس

مالک با مراجعه به دفاتر خدمات، فرم درخواستی خود را تحت عنوان تعیین ناظر تکمیل کند.

6- صدور جواز و پروانه تخریب و نوسازی

آگاهی از مراحل انجام کار بدون شک برای شما سودمند خواهد بود، با این همه اگر برای بار اول قصد دریافت جواز ساخت را دارید یا انجام دادن این کارها به صورت درست و اصولی برای شما زمان بر خواهد بود، توصیه میکنیک برای اخذ مجوز ساخت از شرکت های مشاور متخصص کمک بگیرید. این شرکت ها به عنوان وکیل قانونی شما پیگیر کسب جواز ساخت شما خواهند بود.

شرکت رویال سازه پایدار

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.

انواع پروانه و جواز ساختمان

انواع پروانه و جواز ساختمان

همان گونه که در مباحث پیشین به این موضوع اشاره کردیم، منظور از پروانه‌ی ساختمان همان سندی می‌باشد که از طرف شهرداری برای احداث بنا و رعایت تمامی اصول و قوانین ساختمان سازی صادر می شود و در اختیار صاحب ملک قرار می‌گیرد. پروانه ساخت دارای انواع گوناگونی می باشد که باید جهت دریافت آن به دفاتر خدمات الکترونیک شهری و شهرداری ها مراجعه کنید. انواع پروانه های ساخت و ساز به شرح زیر می‌باشد که برای شما دسته بندی نموده ایم:

1- پروانه ساختمانی اراضی بایر

2- اخذ جواز ساخت باغات

3- تخریب و بازسازی سازه

4- تعویض مهندس ناظر

5- اضافه اشکوب

6- تغییر نقشه

7- تبدیل و توسعه بنا

8- تمدید پروانه

9- تغییرات و تعمیرات

اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان سبب می‌شود تا بعضی از اطلاعات از بنا و سازه‌های آن در اختیار صاحب ملک قرار بگیرد که این اطلاعات می‌تواند شامل مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت سازه، مشخصات متقاضی و صدور پروانه، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندس و یا مهندسین ناظر موجود بر پروژه، تاریخ صدور پروانه ساختمان، کروکی زمین و مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه می‌باشد.

چرا اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان مهم است؟

چرا اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان مهم است؟

بر خلاف تصور برخی از افراد، اخذ پروانه تنها به خاطر امکان نظارت بر ساخت و ساز نبوده و با دریافت پروانه ساختمان توسط مالک بنا، متقاضی می‌تواند از امکانات و تسهیلات ویژه‌ای بهره ببرد که اتفاقا جزء ضروریات و اولویت‌های ساخت و ساز به شمار میرود. مهمترین دلایل اخذ پروانه ساخت و جواز را می‌توان در قالب موارد زیر فهرست نمود.

  • اطمینان از ساخت و ساز قانونی ملک
  • بهره بردن از تسهیلات بانکی
  • بهره مندی از انشعابات آب، برق، گاز، تلفن در ساختمان
  • بیمه شدن افرادی بر روی پروژه کار می‌کنند.
  • جلوگیری از بروز حوادث در حین ساخت و ساز برای ساختمان‌های مجاور به علت حضور ناظران
  • صرفه جویی در هزینه‌های ساخت و ساز بنا با استفاده از تجارب فنی و مهندسی حین طراحی و نظارت

در صورت تخلف از مفاد پروانه ساخت، ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه می‌باشد تا این مرجع از ادامه عملیات ساختمان سازی جلوگیری نماید. در این حالت، ساخت و ساز، به کمیسیون ۹۹ارجاع داده شده و با پرداخت جریمه، ساخت بنا ادامه پیدا می‌کند.

چرا برای پروژه های ساخت و ساز خود باید پروانه ساخت بگیریم؟

مهم ترین هدفِ گرفتن و اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان، این است که کلیه مراحل ساخت پروژه عمرانی شما قانونی و با رعایت استاندارد های روز دنیا و مطابق با آیین‌ نامه ‌ها و ضوابط طرح جامع شهری پیش رود. از جمله مزایا و اهداف دیگری که برای اخذ پروانه ساختمان میتوان به آنها اشاره کرد، عبارت اند از : بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، بیمه ساختمان و افراد مشغول کار در ساختمان، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی و استفاده از تجارب فنی و مهندسی است.

شرکت رویال سازه پایدار

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.

در پروانه ساخت ساختمان چه اطلاعاتی درج می شود؟

در پروانه ساخت ساختمان چه اطلاعاتی درج می شود؟

⦁ هویت مالک
⦁ شماره پروانه
⦁ نوع مالکیت
⦁ مشخصات مهندس ناظر
⦁ اسکلت بنا
⦁ مهلت و اعتبار پروانه ساخت
⦁ مجری ساختمان
⦁ مساحت زیر بنا
⦁ شمالی یا جنوبی بودن ملک
⦁ تاسیسات موجود در بنا
⦁ تعداد و مشخصات طبقات
⦁  وضعیت پارکینگ
⦁ آدرس دقیق ملک
⦁ گواهی نداشتن خلافی
⦁ گواهی پایان ساخت

پروانه ساختمان چه تفاوتی با مجوز ساخت دارد؟

اگرچه به طور معمول پروانه ساختمان و مجوز ساخت، به یک معنا به کار میروند، اما درباره تفاوت میان آن‌ها می‌توان گفت مجوز ساخت همان مراحل اداری برای گرفتن تاییدیه می‌باشد، اما پروانه ساختمان پس از پرداخت هزینه‌ها و نهایی شدن اقدامات صادر خواهد شد.

مدارک لازم جهت اخذ پروانه ساختمانی

مدارک لازم جهت اخذ پروانه ساختمانی

در قسمت قبلی به مراحل اخذ پروانه ساختمان اشاره نمودیم و گفتیم که نقص در مدارک، باعث کندی روند صدور مجوز و اتلاف وقت و هزینه خواهد شد. لذا در این بخش از مطلب قصد داریم، در خصوص مدارک اخد پروانه ساخت و جواز ساختمان صحبت کنیم.

  • اصل سند مالکیت ملک و کپی آن
  • برگهتسویه حساب مربوط به عوارض ساختمان و سایر عوارض مربوط به شهرداری
  • اصل مدارک هویتی مالک ساختمان که شامل شناسنامه و کارت ملی و کپی آن‌ها می‌شود
  • نقشه ساختمانی طراحی شده توسط معمار حرفه‌ای

از آن‌جایی که اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان، مستلزم پرداخت ​بعضی از هزینه‌ها می‌باشد، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره هزینه اخذ پروانه ساختمان، صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا می‌توانید با شرکت رویال سازه پایدار  تماس بگیرید تا اطلاعات کاربردی را در اختیارتان قرار دهند.

بیشتر بخوانید : مدارک اخذ پروانه ساختمانی

زمان اعتبار و  اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان

زمان اعتبار و  اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان

یکی دیگر ار مواردی که در دریافت و اخذ جواز ساخت لازم است بدانید، این است که پروانه ساخت باید قبل از شروع پروژه گرفته شود و جواز ساختمان های معمولی از زمان صدور تا ۲ سال اعتبار دارد و اگر ساخت و ساز بیشتر از دوسال طول کشید و مالک نتواند در این مدت ساخت و ساز را به اتمام برساند ابتدا به او اخطار داده ‌شده و سپس مشمول عوارض تعویق خواهد شد.
به عبارت دیگر مدت زمانی که برای اعتبار داشتن پروانه ساخت و اخذ جواز ساخت از سمت شهرداری تعیین میشود، به عواملی از جمله متراژ و تعداد طبقات بستگی دارد. برای روشن تر مسئله، خوب است بدانید ساخت و ساز یک ساختمان و پروژه عمرانی بزرگ حدود ۴ سال در نظر گرفته می‌شود.
بعد از به پایان رسیدن مدت قانونی جواز ساخت که ممکن است بعد از پایان ساخت و ساز و یا در حین اجرای کار باشد، اتفاقی که برای پروانه میفتد، این است که نیاز به تمدید مجدد آن از سمت شهرداری وجود دارد، برای این کار کافی است با پرداخت مبلغی اقدام به شارژ مجدد پروانه ساختمانی خود کنید،  خوب است بدانید مبلغ پرداختی از قیمتی که سال های قبل پرداخت کرده اید کسر شده و باقی مانده آن از شما گرفته میشود.

شرکت رویال سازه پایدار

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.

نحوه صدور جواز ساختمان به شرح زیر می‌باشد

نحوه صدور جواز ساختمان به شرح زیر می‌باشد:

  • مراجعه مالک یا نماینده قانونی او به شهرداری یا دفاتر الکترونیکی برای تشکیل پرونده
  • صدور دستور بازدید توسط شهرداری و ارسال نماینده برای مشاهده محل و بررسی پروژه درخواستی
  • طراحی نقشه بنا توسط معمار پروژه با توجه به ضوابط و قواعد مورد نظر شهرداری و ارائه نهایی آن به شهرداری جهت تایید
  • پرداخت عوارض شهرداری
  • تکمیل فرم درخواست مهندس ناظر و امضای قرارداد آن یبا یکی از مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی
  • صدور مجوز ساخت بنا یا پروانه ساختمان، توسط شهرداری‌ها

دقت به این نکته نیز ضروری است که هنگام تشکیل پرونده بهتر می‌باشد که تمامی مدارک کامل ارائه شوند. چراکه نقص در مدارک، باعث کندی در روند رسیدگی به صدور پروانه ساخت خواهد شد. از این رو ادامه مدارک مورد نیاز را به طور کامل نام می‌بریم تا با آگاهی همگی آن‌ها را تکمیل کنید و بعد برای اخد پروانه ساخت و جواز ساختمانی قدم بردارید.

بیشتر بخوانید : مدت زمان صدور پروانه ساختمان

هزینه احذ پروانه و جواز ساخت

هزینه احذ پروانه و جواز ساخت

علاوه بر اینکه مراحل اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان اهمیت دارد، هزینه‌ای که صرف گرفتن آن می‌شود نیز مهم است. این هزینه، با توجه به کاربری بنا متفاوت بوده و تحت تاثیر عواملی مانند متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ ساختمان و قیمت منطقه‌ای متغیر می‌باشد. برای برآورد هزینه دقیق دریافت این مجوز می‌توانید با شرکت رویال سازه پایدار تماس بگیرید تات ضمن مشورت با کارشناسان خبره ما از راهنمایی‌های لازم بهره‌ ببرید.

هزینه احذ پروانه و جواز ساخت در تهران به عوامل زیر بستگی داشته و متناسب با کاربری ملک متفاوت است.

1-متراژ زمین

2- مساحت ناخالص

3- تعداد طبقات ساختمان

4- تعداد پارکینگ

5- قیمت منطقه‌ای ساختمان

بیشتر بخوانید : هزینه اخذ پروانه ساختمان

ضریب سطح زیر بنا

۵% تا ۶۰ متر مربع
۱۰% تا ۱۰۰متر مربع
۱۸% تا ۱۵۰متر مربع
۳۰% تا ۲۰۰ متر مربع
۴۵% تا ۳۰۰ متر مربع
۶۵% تا ۴۰۰ متر مربع
۹۰% تا ۵۰۰ متر مربع
۱۲۰% تا ۶۰۰ متر مربع به بالا

بعد از آشنایی با عوامل تاثیرگذار در قیمت ، نوبت به محاسبه و فرمول های مربوط به آن میرسید، به عبارت دیگر هزینه اخذ جواز ساخت مسکونی از این طریق محاسبه میشود:

هزینه جواز ساخت یک ساختمان مسکونی یک طبقه = ضریب*(مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تأمین شده*۲۰) * قیمت منطقه‌ای

مساحت ناخالص زیربنا برابر مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان و ضریب متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه ‌می‌شود.

هزینه جواز ساخت در تهران برای یک مجتمع مسکونی = ضریب * قیمت منطقه‌ای* (مساحت کل زیربنا * زیربنای مورد تقاضا/تعداد کل واحد‌های مسکونی* ۱۰۰)

مساحت ناخالص زیربنا برابر مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان و ضریب متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه ‌می‌شود.

ضریب زیربنای مورد تقاضا

ضریب زیربنای مورد تقاضا

۱۵% تا ۲۰۰ متر مربع

۲۰% تا۴۰۰ متر مربع

۲۵% تا ۶۰۰ متر مربع

۳۰% بیش از ۶۰۰ متر مربع

محاسبه هزینه جواز ساخت سال 1401

هزینه جواز ساخت در تهران به عوامل مختلفی از جمله تراکم ملک مد نظر، تراکم پایه و قانونی ملک و عرض معبر بستگی دارد و محاسبه دقیق این موارد توسط افراد عادی امکان پذیر نیست، لذا برای انجام محاسبات مربوط به تعیین قیمت پروانه ساختمانی، توصیه میکنیم با شرکت رویال سازه پایدار تماس حاصل نمایید.

شرکت رویال سازه پایدار

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.

عوارض شهرداری برای ساخت خانه

عوارض شهرداری برای ساخت خانه

پرداخت هزینه و عوارض به شهرداری یکی از منابع درآمدی شهرداری ها در کل دنیا میباشد، تمام ساخت و سازی های انجام در شهرها و مناطق اطراف آنها باید در جهت زیباسازی شهری و زیرنظر سازمان نظام مهندسی و شهرداری انجام شود، از این رو به فکر فرار و پرداخت نکردن این هزینه ها برای ساخت خانه خود نباشید وگرنه ساختمان شما نیمه کاره مانده و مجبور به پرداخت هزینه هایی بسیار بیشتر از مقدار اولیه عوارضی برای اخذ جواز ساخت خواهید شد.

خلافی ساختمان و تأثیر آن در اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان

یکی از عوامل بسیار مهم در اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان، تعیین وضعیت تخلفات ساختمانی می‌باشد که اصطلاحا خلافی ساختمان نامیده شده  و باید هم هنگام ساخت و ساز توسط سازنده ملک و هم هنگام معامله آن مورد توجه قرار گیرد. آگاهی سازندگان درباره ملک و نوع کاربری  که دارد، شرایط محیطی، متراژ و دریافت مجوز لازم از مراجع مربوطه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها بسیار مهم می‌باشد تا در حین ساخت و ساز از نظر هزینه و جریمه و نیز اتلاف وقت، با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند.

 بررسی و طبقه بندی انواع تخلفات ساختمانی

تخلفات ساختمانی با توجه به نوع آن تخلف در قالب مواردی چون نقض قوانین و اصول شهرسازی، عدم توجه به مقررات مرتبط با نمای بنا، عدم رعایت نکات ایمنی در استحکام بنا و نقض اصول بهداشتی قابل طبقه بندی است. در این رابطه، عدم دریافت پروانه ساخت و ساز، عدم توجه به کاربری ملک و استفاده بی ربط از آن، نداشتن پارکینگ با توجه به تعداد واحدهای ساختمان و متراژ آن، تجاوز به حریم معابر شهری، نادیده گرفتن مقاومت و استحکام سازه در برابر زلزله، آتش سوزی و دیگر حوادث غیر مترقبه، بی توجهی به اصول مربوط به تراکم ساختمانی و ساخت طبقات یا واحدهایی بیشتر از حد مجاز که در پروانه ساخت ذکر شده‌اند، از جمله خلافی‌های ساختمانی رایج در پروژه‌های ساخت و ساز می‌باشد.

شیوه نظارت بر خلافی‌های مربوط به ساختمان به چه شکلی است؟

شیوه نظارت بر خلافی‌های مربوط به ساختمان به چه شکلی است؟

برای نظارت بر تخلفات ساختمانی، علاوه بر ماده ۱۰۰ با ۱۱ تبصره آن، در ماده  ۲۳قانون نوسازی هم به شهرداری ها اجازه داده‌اند بر نحوه استفاده از اراضی مختلف به شهرداری‌ نظارت کرده و به تخلفات موجود رسیدگی نمایند. در این حالت، کمیسیون ماده ۱۰۰ متشکل از نماینده وزارت کشور، یکی از قضات دادگستری و یکی از اعضای شورای شهر جهت رسیدگی به تخلفات، ضمن ارائه فرصت به مالکان در  رفع خلافی‌ ساختمان تصمیم گیری می‌کنند. این تصمیمات، می‌تواند شامل جریمه‌‌های نقدی، توقف عملیات اجرایی پروژه و تخریب قسمتی از ساختمان یا تمام آن با ارائه مهلت زمانی مشخص باشد. عدم اجرای حکم این کمیسیون توسط مالک، اجرای آن توسط شهرداری‌ها را در پی خواهد داشت.

 اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمانی برای تغییرات در بنا

 اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمانی برای تغییرات در بنا

در صورت تغییر نقشه اولیه در زمان ساخت بنا، ضمن تشکیل پرونده‌ در دفتر خدمات الکترونیک شهری، مانند مراحل صدور پروانه اولیه باید برای صدور پروانه ساخت جدید منتظر ماند. همچنین چنانچه اضافه بنای مازاد بر متراژ ذکر شده در زمان اجرا در پروانه مشاهده شود، مالک باید مراحل گواهی عدم خلاف را طی نماید. در این حالت، در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز تعیین شده شهرداری‌ها، با پرداخت عوارض شهرداری در خصوص اضافه متراژ، گواهی عدم تخلف برای او صادر خواهد شد.  اما چنانچه متراژ خلاف از مقدار مجاز موردتایید شهرداری‌ها بیشتر باشد، با طرح موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، احتمال تخریب ملک افزایش خواهد یافت.

مدت زمان اعتبار جواز ساختمان و پروانه ساخت

از جمله مواردی که باید پس از اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان آن را مد نظر قرار داد، مدت زمان اعتبار آن است که اصولا  این مجوز تا دو سال پس از تاریخ اولین صدور آن اعتبار دارد.

مدت زمانی که جهت ساخت تمامی پروژه‌های ساختمانی در نظر گرفته می‌شود، طبق متراژ آن ها تعیین شده است و در صورتی که صاحب ساختمان نتواند در این مدت تعیین شده پروژه ی خود را به اتمام برساند در ابتدا به آن تذکر داده خواهد شد و بعد مشمول به پرداخت بعضی عوارض تحت عنوان تعویق پروژه می‌شود.

مهلت انجام هر یک از مراحل عملیات ساخت و ساز بنا مطابق با متراژ و تعداد طبقات آن می‌باشد که در جدولی تعیین شده و به عنوان یک معیار کلی ساخت و ساز از یک ساختمان به مدت زمان ۴ سال در نظر گرفته می شود.

به این علت که شهرداری برای تمدید پروانه و  مجوز ساخت فرصت کافی در نظر می‌گیرد، پس از اتمام این دوره امکان تمدید پروانه ی ساخت وجود نخواهد داشت. به این صورت که پس از گذشت مدت زمان مجاز برای ساخت بنا، صاحب ملک مستلزم به دریافت پروانه ساخت جدید بوده و باید  ۲۰ درصد از محاسبات پروانه را به نرخ روز پرداخت نماید.

در صورتی که این کار را انجام دهید، شهرداری پروانه قبلی را به مدت یک دوره ی سه ساله تمدید می‌کند.

اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان

اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، هرگونه ساخت‌ و ساز بنا در سطح شهر یا روستا منوط به اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان می‌باشد. پروانه ساختمان در برگیرنده اطلاعاتی چون مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت سازه، مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک در حال ساخت، نام مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین  می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا می‌توانید به سایت رویال سازه پایدار مراجعه نموده و ضمن تمای با ما از مشاوره‌های کاربردی بهره‌مند شوید.  شرکت رویال سازه پایدار کار خود را در عرصه مهندسی معماری، معماری داخلی و طراحی منظر از سال ۱۳۸۹ آغاز نموده است و در راستای فعالیت حرفه‌ای معماری تا کنون، پروژه‌های موفق و برگزیده مسابقات معماری و طراحی داخلی بوده است. شرکت ما با بهره‌گیری از توان بالای هنری، علمی و فنی تیم طراحی-مهندسی دانش آموخته و آشنا به شیوه‌های مدرن جهان و نیز برخورداری از تمامی امکانات اجرایی و عمرانی توانسته در پروژه های تجاری، فرهنگی، مسکونی، صنعتی، اداری فعالیت سازنده‌ای داشته باشد.

شرکت رویال سازه پایدار

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پروانه ساخت و جواز ساختمان می توانید با شماره 02177491468 تماس حاصل نمایید.