اخذ برگه استحکام بنا در منطقه 1

فهرست مطالب

برگه استحکام بنا چیست؟

برگه استحکام بنا که با نام‌های گواهی استحکام بنا، برگه سبز استحکام، فرم استحکام بنا و تاییدیه استحکام بنا نیز شناخته می‌شود، سندی است که تواما توسط مهندس ناظر و محاسب (طراح) و پس از بررسی‌های دقیق، صادر می‌شود. این برگه، گواهی بر استحکام و پایداری ساختمان در برابر بارهای زنده و مرده، حوادث طبیعی و سایر عوامل مخرب است.

محتوای برگه استحکام بنا

مشخصات ملک :

شامل نام، نام خانوادگی، آدرس، پلاک ثبتی، متراژ و تعداد طبقات.

مشخصات مهندس ناظر و محاسب :

شامل نام، نام خانوادگی، شماره پروانه اشتغال بکار، پایه و رتبه مهندس.

تاییدیه استحکام بنا :

مهندس ناظر با قید تاریخ، صحت و سقم اطلاعات مندرج در برگه را تایید و آن را مهر و

اهمیت دریافت برگه استحکام بنا در منطقه 1

برگه استحکام بنا، فواید متعددی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمنی ساکنین : تضمین می‌کند که ساختمان در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله و طوفان، مقاوم بوده و جان ساکنین در معرض خطر نیست.
  • جلوگیری از ضرر و زیان : از بروز خسارات مالی ناشی از تخریب یا نشست ساختمان جلوگیری می‌کند.
  • ارزش ملک : به عنوان یک سند معتبر، ارزش ملک را افزایش می‌دهد.
  • معاملات ملکی : برای نقل و انتقالات و دریافت پایان کار، الزامی است.

در چه مواردی نیاز به برگه استحکام بنا می‌باشد؟

تقاضای ارایه برگه استحکام بنا در حالت های زیر از سوی سازمان های ذی ربط به عمل می آید :

  • اخذ پایانکار ساختمان های قدیم ساز و آپارتمان ها
  • تعویض مهندس ناظر
  • تغییر کاربری : مسکونی به اداری، تجاری و آموزشی، پارکینگ به مسکونی و برعکس و هر نوع تغییر کاربری که با کاربری پایان کار قبلی مغایر باشد.
  • بازسازی و اعمال تغییرات کلی در ساختمان
  • اضافه اشکوب، اضافه و توسعه بنا، یا حذف طبقه و کسر بنا
  • اخذ مجوز برای دایر کردن مهد کودک، مدرسه، خانه سالمندان، دانشگاه، آموزشگاه، باشگاه و مکان ورزشی
  • تمدید و یا ابطال پروانه
  • بلامانع ناحیه و شهرسازی
  • عدم خلاف
  • ریزش یا تخریب بخشی از بنای قدیمی
  • عدم انطباق وضع موجود با نقشه‌های مصوب سازه و یا معماری
  • تشخیص مهندس ناظر
  • فوت و یا انصراف ناظر قبلی املاک در حال ساخت یا رها شده (شامل همه املاک که شروع به کار از شهرداری گرفته‌اند می‌شود.)

مراحل اخذ برگه استحکام بنا در منطقه 1

برای گرفتن گواهی پایان کار یک ساختمان در مواردی که بالاتر اشاره کردیم نیاز به برگه استحکام بنا است. این برگه در صورتی اعتبار خواهد داشت که توسط مهندس ذی صلاح، مهر و امضا شود. در ادامه مراحل اخذ برگه استحکام بنا را بررسی می‌کنیم.

  • در مرحله اول باید از یک مهندس دارای پروانه نظام مهندسی در صلاحیت طراحی و نظارت بخواهیم که از ساختمان مورد نظر بازدید کند.
  • پس از اینکه مهندس ناظر، از ساختمان بازدید کرد باید مدارکی که برای دریافت برگه استحکام بنا لازم است و در قسمت قبل گفتیم را در اختیار مهندس ناظر قرار دهیم. مهندس ناظر، پرونده ملک مورد نظر را تشکیل داده تا طبق بازدیدی که انجام داده به تهیه گزارش بپردازد. این گزارش باید در دفاتر خدمات الکترونیک ثبت گردد.
  • بعد از طی کردن مراحلی که گفتیم مهندس ناظر برگه استحکام بنا را دریافت و سپس این برگه در دفاتر اسناد رسمی توسط مالک یا نماینده قانونی او امضا می‌شود.
  • در این مرحله پس از مهر و امضای مهندس ناظر، در صورتی که ساختمان نیاز به مقاوم سازی داشته باشد به این کار پرداخته می‌شود. گزارش کار انجام شده در این مرحله نیز توسط مهندس ناظر تهیه و به همراه برگه استحکام بنا، در دفتر خدمات الکترونیک ثبت می‌گردد.
  • مالیات بر ارزش افزوده توسط شهرداری منطقه مشخص و توسط مالک پرداخت می‌گردد.
  • پس از انجام تمامی مراحل گفته شده در انتها مهندس ناظر، برگه استحکام بنا را به مالک می‌دهد و پس از آن مالک می‌تواند نسبت به اقدام مورد نظر برای ساختمان خود بپردازد.

هزینه اخذ برگه استحکام بنا ساختمان در منطقه 1

هزینه اخذ این برگه توسط رویال سازه پایدار، به عواملی مانند متراژ بنا، تعداد طبقات، نوع کاربری، سن و قدمت بنا، نوع اسکلت، محدوده جغرافیایی و تعرفه مصوب سازمان نظام مهندسی در سال مربوطه بستگی دارد. برای استعلام قیمت با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.